Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Allt segare för stombussar i Storstockholm

En snabb ökning av biltrafiken i Storstockholm slår hårtmot stombussarnas framkomlighet. Foto: Ulo Maasing.

En snabb ökning av biltrafiken i Storstockholm slår hårt mot stombussarnas framkomlighet. Foto: Ulo Maasing.

Biltrafiken i Stockholm har ökat kraftigt. Störst är ökningen utanför innerstaden där den är tre gånger snabbare än befolkningsökningen, men även i innerstan ökar biltrafiken. Det har gjort att stombussarna får allt svårare att ta sig fram.

I ytterstaden ökade biltrafiken från 2015 till 2016 med sex procent och i innerstan med en procent. Samtidigt har framkomligheten för busstrafiken minskat påtagligt. I innerstan har medelhastigheten för stombussarna i morgontrafiken minskat med sex procent, i ytterstaden med sju procent på eftermiddagarna, skriver Dagens Nyheter.

Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén säger till tidningen att höjda och utvidgade trängselskatter kan vara ett medel att få bukt med den starka ökningen av biltrafiken.

Share Dela

Taggat som: , , ,

3 kommentarer »

  1. Enligt Ekonomifakta startades 2015 76 000 nya företag i Sverige. Med tanke på att antalet invånare i REGION STOCKHOLM ökar med 400 000 pers till 2030 finns det stora möjligheter att en del av dessa är just nya företagare. De har ofta rörliga arbetsplatser och -tider och är beroende av bil, vilket kan förklara att biltrafiken ökar i “Regionscentrumsnittet”.
    Trafikborgarrådet Daniel Helldén utgår från att ökningen beror på “nöjeskörning” och föreslår ytterligare hinder och inskränkningar för att minska den biltrafiken. Det är som att stanna klockan för att spara tid.
    Lösningen måste vara att satsa på el-hybrid-bilar av mindre storlek, typ tvåsitsiga som redan finns.

    Tommy Jacobson f d buss- & taxiförare

  2. Är det inte bra att medelhastigheten ökar för bussarna?

    • Jo, för stombussarna mellan förort och innerstad. Men här åker nästan ingen buss från ändhållplats till ändhållplats. Den som har bråttom från Gullmarsplan till Radiohuset tar tuben till Karlaplan. Innerstans linjer 1, 2, 3 och 4 liksom nr 50 är ofta mer “tvärlinjer” och matarbussar mellan T-banestationer. Alla vet att bussen kan fastna, så hastigheten är inte det viktigaste utan tur- och hållplatstäthet. Keolis tycker tvärtom och drar in på båda för att få max betalt. “Tänkte inte på det.” sa Tamsons.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)