Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Biogasbråket i Luleå: ”Sjukt inte skicka med pengar”

Luleå Lokaltrafik har köpt 15 dieselbussar istället för gasbussar. Nu får man stöd av M;P.Foto:LLT.

Luleå Lokaltrafik har köpt 15 dieselbussar istället för gasbussar. Nu får man stöd av M;P.Foto:LLT.

Det kommunala bussföretaget i Luleå, Luleå Lokaltrafik (LLT), får nu stöd av miljöpartiets gruppledare i Luleå, Jan Nyberg. Det skriver Norrbottens-Kuriren. Bakgrunden är att det kommunala bussbolaget har valt att köpa in nya dieselbussar, trots att kommunen investerar över 100 miljoner kronor i en biogasanläggning.

LLT:s vd Karl-Johan Gramner uppger, som vi tidigare rapporterat, att gasbussarna är cirka 400 000 kronor dyrare per buss och att LLT inte har råd att köpa in gasbussar. Bussarna är dessutom dyrare i drift.

Och MP:s gruppledare i kommunen, Jan Nyberg, ställer sig bakom LLT:s beslut.

– LLT måste givetvis få ekonomisk kompensation. Här har vi ett 100-procentigt helägt bolag som inte känner att det har stöd från kommunen. Det är ju helt sjukt att man får kravet att köra med biogasbussar men att det inte följer med några pengar, säger han till Norrbottens-Kuriren.

Luleås satsning på biogas har drabbats av tekniska problem både i produktionen och vid tankningen av LLT:s bussar. För ett år sedan riktade kommunrevisionen svidande kritik mot styrningen av biogasprojektet.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)