Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Karlstadsbuss rekommenderas som ingen annan

Rekommenderas av flest. Foto:Karlstadsbuss.

Rekommenderas av flest. Foto:Karlstadsbuss.

Inget kollektivtrafikbolag i Sverige rekommenderas så gärna av sina kunder som Karlstadsbuss. Karlstadsbuss är nämligen det kollektivtrafikbolag som har högst NPS-värde för kunder, följt av Luleå Lokaltrafik, LLT. NPS står för Net Promoter Score och är ett nytt mått i Kollektivtrafikbarometern och som används för att mäta kundlojalitet. Branschen i sin helhet har inget att yvas över.

Stadstrafiken i Karlstad körs av Keolis på uppdrag av Karlstadsbuss.

NPS är ett mått som numera används ofta i kundundersökningar. NPS bygger på frågan: ”Hur troligt är det att du skulle rekommendera dina vänner och bekanta att åka med bolaget”?

NPS-modellen ger en tydlig bild över hur stor andel ambassadörer respektive kritiker bolaget har.

Vad som är ett normalt värde för NPS varierar utifrån bransch och konkurrenssituation. Ett genomsnitt av företag inom svenskt näringsliv ligger på ett NPS runt 10-15 procent. Värdet för Karlstadsbuss i den senaste mätningen var 32 procent och för Luleå Lokaltrafik 25 procent.

Det nationella snittet ligger på -7 (minus) procent. Kollektivtrafikens kunder vill således inte gärna rekommendera den produkt som kollektivtrafikbolagen erbjuder.

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

  1. Var ligger NPS-värdet i Stockholm? Att det förmodligen är rekordlågt måste hänga samman med att Stockholms politiker är inkompetenta i fråga om upphandling. Att lyckas kombinera lågt pris och hög kvalitet är ytterst sällsynt, vilket vi trafikanter ser allt tydligare av Keolis agerande. I stället för fler turer och hållplatser blir det alltmer tvärtom, Senast har man flyttat hpl Karl XII torg norrut på Kungsträdgårdsgatan ca 200 m sedan man tidigare dragit in den vid Hamngatan för bland andra linje 2. Fortsätt så, så börjar allt fler promenera och ta bilen. Ärdet tanken?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)