Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ny stomlinje på tvärs i södra Stockholm

Älvsjö är redan idag en kollektivtrafikknutpunkt i södra Stockholm.

Älvsjö är redan idag en kollektivtrafikknutpunkt i södra Stockholm.

Det kan bli en ny, tvärgående stomlinje i södra Stockholm, antingen med buss eller med spårväg. Den nya stomlinjen ska gå mellan Älvsjö och Gullmarsplan och möta ökade resbehov eftersom cirka 20 000 nya bostäder planeras i området. Nästa vecka fattar politikerna i trafiknämnden i Stockholms läns landsting beslut om att utreda den nya stomlinjen.

– Hela Stockholms län växer kraftigt, bara i denna del av Stockholm planeras för inte mindre än 20 000 nya bostäder. Det måste gå hand i hand med en utbyggnad av attraktiv kollektivtrafik, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd.

– Det är viktigt att vi bygger fler tvärförbindelser, vi måste snabbt och tillförlitligt kunna åka med kollektivtrafiken mellan stadsdelar och kommuner, inte bara in till city. Stockholm slår rekord i bostadsbyggande, och vi slår också rekord i att bygga ut kollektivtrafiken. Detta behövs för ökad framkomlighet och för att konkurrera med biltrafiken, säger Daniel Helldén(MP), trafikborgarråd i Stockholm.

Om det kommer att bli buss eller spårväg på den nya stomlinjen är en öppen fråga. Valet  påverkas bland annat av vad som händer med Spårväg syd från Älvsjö via Kungens Kurva till Flemingsberg sydväst om Stockholm. Något genomförandebeslut om Spårväg syd finns ännu inte. Det gör att man håller valet öppet även för sträckan Älvsjö – Gullmarsplan.

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

  1. Enligt DN i dag (Anders Sundström 14.3 2017) ökar inte trafiken i Stockholms innerstad eller vid infarterna. Men den ökar en bit utanför. Att då planera en ny stombusslinje mellan Älvsjö och Gullmarsplan, som redan har tvärbana på sträckan, verkar svårmotiverat. Även om man ska bygga ett stort antal nya lägenheter i Älvsjö kan man anta att många av de boende inte kommer att arbeta i innerstan utan pendla över hela REGION STOCKHOLM. Det vill säga minst området Norrtälje- Uppsala-Västerås-Nyköping. Det är tvärförbindelserna och avstånden som är de stora problemen.
    Det perspektivet måste både trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP, fil dr i statskunskap) och trafiklandstingsrådet Kristofer Tamsons (M, utan körkort) ha.när de planerar trafiken i landets mest snabbväxande region. Varför inte kolla med Region Skåne och Region Västra Götaland!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)