Efter en infekterad konflikt med en rad rättsliga turer mellan Östögötatrafiken och Samres öppnade Östgötatrafiken för tre år sedan sin egen beställningscentral för färdtjänst, sjukresor, servicelinjer och annan beställningstrafik. ”Lyckosamt och positivt”, summerar Östgötatrafiken nu satsningen på en beställningscentral med placering i länet och i egen regi.
Enligt de kundnöjdhetsmätningar som Östgötatrafiken gör löpande har nöjdheten ökat för varje år sedan verksamheten startade i mars 2014. Den totala kundnöjdheten gällande bemötandet, resan och tryggheten ligger nu på 91%. Kundnöjdheten gällande just beställningscentralens arbete ligger på 95%.
Samtidigt har genomsnittskostnaden för de kommuner som har överlämnat över sin färdtjänst till Östgötatrafiken minskat med drygt 7% per beställning.
Beställningscentralen hanterar årligen 1,4 miljoner samtal. Förutom bokningarna av färdtjänst, sjukresor och servicelinjer sköter beställningscentralen även bokningarna av resor med Närtrafiken på den östgötska landsbygden.
– Vi är jättestolta över vår beställningscentral och den höga kvalitet som våra duktiga medarbetare levererar, säger Sofia Malander, vd för Östgötatrafiken.
Lämna ett svar