Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Snålblåst kring Hybricon

Kyliga vindar blåser kring Hybricon. Foto: Ulo Maasing.

Kyliga vindar blåser kring Hybricon. Foto: Ulo Maasing.

Det blåser snålt kring elbusstillverkaren Hybricon i Umeå. Västerbotten-Kuriren har talat med flera tidigare anställda som hävdar att företagets verksamhet präglas av  arbetsmiljöproblem, dålig kvalitetssäkring och bussar som inte fungerar.

Enligt tidningen har ledningen för Hybricon vid upprepade tillfällen ha blivit uppmärksammad på bristerna, men föga har hänt.

Bland annat, skriver Västerbottens-Kuriren, lyfte man fram vad man ansåg vara  allvarliga brister i kvalitetssäkringen av såväl företagets egna komponenter som de som beställts från underleverantörer. Man hävdade också att att ineffektivt samarbete mellan företaget och leverantörer resulterat i att bussar blivit stående i veckor.

En sak som man tidigt varnade för var att bussarnas navmotorer inte var byggda för Umeås klimat eftersom de inte var tätade för den mängd salt och vatten som finns på vägarna där.

Problemen är, enligt de tidigare anställda, främst kopplade till de bussar som senast har levererats i Umeå.

– På de allra första bussarna gjorde vi speciella packningar som vi tätade motorerna med. De är bara att titta hur det ser ut. Av de elbussar som fortfarande går att köra är två av dem bussar som vi byggde, säger en av de anställda till Västerbottens-Kuriren.

För tidningen berättar tidigare anställda om flera allvarliga incidenter. Vid ett tillfälle gick bakfälgen på en buss sönder och hjulet formligen exploderade. Vid andra tillfällen har bussar skickats ut i trafik med bara en fungerande navmotor.

Hybricons styrelseordförande Fredrik Jonsson säger till tidningen att han ”misstänker att det finns någon eller några som är missnöjda och vill ge uttryck för det”.

När det gäller navmotorerna säger Jonsson att de köps in från underleverantör.

– Det är inget som vi gör något åt själva. Vi är i färd att byta ut motorerna mot en uppgraderad version.

Taggat som: , , ,

1 kommentar »

  1. Hybricons styrelseordförande Fredrik Jonsson svarar att det finns fd. anställda som är missnöjda, men det skickades ett brev till dåvarande styrelseordförande ( Ett års sedan ) innan uppsägningarna. detta brev var ett rop på hjälp till styrelsen,( ledningen lyssnade inte) i detta så sades att flertalet anställda hade en oro över att det finns brister i kvalitetssäkring, dålig kommunikation med underleverantörer .mm

    Angående hjulmotorerna så fanns det tidigare ett nära samarbete med Ziehl Abegg ,då dessa motorer och likväl Hybricons bussar är prototyper , är det ett absolut måste att man har ett nära samarbete med underleverantörer. Hybricons styrelseordförande Fredrik Jonsson verkar inte tycka att det är hans problem att Hybricons bussar inte fungerar tillfredsställande

    för ytterligare info kontakta mig rattlebonecar@gmal.com

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)