Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Snart kommer robotaxi

Framtidens mobilitet som Daimler och Bosch ser den. Inom en avgränsad del av en stad kan man använda sin smartphone för att beställa en robotaxi eller en delad bil. Bilen kör sedan förarlöst fram till beställaren som kan stiga in och påbörja sin resa – förarlöst hela vägen. Bild: Daimler.

Framtidens mobilitet som Daimler och Bosch ser den. Inom en avgränsad del av en stad kan man använda sin smartphone för att beställa en robotaxi eller en delad bil. Bilen kör sedan förarlöst fram till beställaren som kan stiga in och påbörja sin resa – förarlöst hela vägen. Bild: Daimler.

Två av de verkliga jättarna i fordonsindustrin, Mercedes-Benz och Robert Bosch, slår nu samman sina krafter för att tillsammans snabbare utveckla förarlösa bilar för stadstrafik och robotaxi. De båda företagen har som mål att introducera helautomatiska fordon i början av nästa årtionde och då ha ett helt produktionsklart system för förarlösa bilar. Teknologin kommer också att ändra förutsättningarna för dagens kollektivtrafik i städer.

Tillsammans ska Bosch och Mercedes-Benz utveckla mjukvara och algoritmer för självkörande fordon. Det ska ske genom att Mercedes tillför sin kompetens som världens ledande tillverkare av bilar i premiumklassen medan Bosch som är världens största tillbehörsleverantör tillför sin kompetens när det gäller hårdvara och systemlösningar.

Mercedes och Bosch menar att de synergier som man når på det här sättet kommer att påskynda lanseringen av serieproducerade, säkra system för självkörande fordon.

Företagen hävdar att helautomatiska, förarlösa fordon kommer att förbättra trafikflödena i städerna, öka trafiksäkerheten och utgöra en viktig del av hur framtidens trafik kommer att gestalta sig.

Exempel på fördelar som man lyfter fram är att teknologin kommer att ge bildelning en rejäl knuff framåt. Människor kommer att kunna använda sin tid i bilen på ett bättre sätt än idag och personer som inte har körkort får helt nya möjligheter till mobilitet.

Grundtanken är att bilen ska komma till föraren istället för tvärtom. Inom en avgränsad del av en stad kan man använda sin smartphone för att beställa en robotaxi eller en delad bil. Bilen kör sedan förarlöst fram till beställaren som kan stiga in och påbörja sin resa – förarlöst hela vägen.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)