Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Smidig bamse för ökad kapacitet

Mercedes-Benz CapaCity L visas nu för första gången i Sverige. Foto: Ulo Maasing.

Mercedes-Benz CapaCity L visas nu för första gången i Sverige. Foto: Ulo Maasing.

En påfallande smidig och samtidigt stor buss gör nu sin Sverigedebut. Det är den 21 meter långa Mercedes-Benz CapaCity L som för första gången visas upp i Sverige. Den fyraxliga bussen är enkelledad, men kapacitetsmässigt  i nivå med 24-meters dubbelledbussar. Och den är minst lika smidig i trafiken som en vanlig ledbuss.

CapaCity L kan ta upp till 207 passagerare, men den buss som nu viss i Stockholm har plats för 191 passagerare.

– Vi är glada att kunna visa bussen och hur smidig den är i trafiken. Med den här bussen kan man öka kollektivtrafikens kapacitet utan att behöva göra några kostnadskrävande investeringar i infrastruktur, säger Marcus Gunnarsson, försäljningschef vid EvoBus i Sverige.

CapaCity L är lika smidig i trafiken som vanliga, 18-meters ledbussar. Foto: Ulo Maasing.

CapaCity L är lika smidig i trafiken som vanliga, 18-meters ledbussar. Foto: Ulo Maasing.

Fyra breda dörrar gör att hållplatsuppehållen kan vara korta, även vid många resande – förutsatt att man har ett taxesystem som gör att inte alla måste stiga på längst fram hos föraren som exempelvis i SL-trafiken i Storstockholm.

– Att kapaciteten ligger i nivå med 24-meters dubbelledbussar förklaras av att längdskillnaden mellan 24-metersbussen och CapaCity L till stor del utgörs av  en extra led och maskinrum, säger Marcus Gunnarsson.

Prismässigt är däremot skillnaden stor, framhåller Marcus Gunnarsson. Han avstår från att ge en prislapp på CapaCity L eftersom mycket beror på utförande och inköpsvolymer.

– Men jämför man med en dubbelledad, 24-meters gasbuss handlar det om ungefär  halva priset. Det är alltså stor skillnad och många miljoner att spara.

Att bussen är smidig att köra bekräftas av Per Gustavsson från EvoBus när han rattar den genom Stockholm denna tidiga torsdagsmorgon.

– Inte krångligare än en vanlig ledbuss, säger han när vi gör en extra runda i en rondell på Östermalm i Stockholm.

Föraren har hjälp att hjålla en exakt koll på bussen med både kameror och speglar. Foto: Ulo Maassing.

Föraren har hjälp att hjålla en exakt koll på bussen med både kameror och speglar. Foto: Ulo Maassing.

Till sin hjälp har han såväl yttre kameror som rejäla backspeglar som visar bussens sidor i hela deras längd. CapaCity L håller sig också inom de föreskrivna vändradierna för vanliga, 18-meters ledbussar, det vill säga en inre radie på 5,45 meter och en yttre på 12,5 meter.

Det har Mercedes-Benz konstruktörer uppnått genom att leden i CapaCity L sitter längre bak än på en vanlig ledbuss. Det finns således ett överhäng bakom den andra hjulaxeln. En fjärde axel minimerar det utsvep som bakpartiet gör när bussen exempelvis svänger ut från en hållplats.

Trots smidigheten har det krävts dispens för att köra bussen i Sverige. När den på torsdagsmorgonen kördes till Djurgården var EvoBus ålagda att följa en fastställd rutt. Detsamma gäller på fredagen när bussen ska visas för intressenter i verklig trafik i Spånga i västra Stockholm.

Anledningen är naturligtvis längden. 21 meter långa bussar är inte tillåtna på svenska vägar utan särskild dispens från Transportstyrelsen. Maxgränsen är 18,75 meter. Däremot tillåts lastbilar med semitrailer på upp till 24 meter och ännu något längre lastbilsekipage när det gäller lastbil med släp.

– Det är egentligen inte särskilt logiskt, menar Marcus Gunnarsson. Att leden på en buss, till skillnad från lastbil med semitrailer, är placerad nära fordonets mitt ökar bussens framkomlighet.

På flera håll i Europa finns CapaCity L i reguljär trafik, även där på dispens eftersom 18,75 meter är EU-standard. Hamburg har tolv bussar i trafik, Dresden likaså och detsamma gäller Amstelveen i Holland. Dessutom finns en buss i trafik i Luxemburg.

Sveriges Bussföretag och Svensk Kollektivtrafik har vänt sig till Transportstyrelsen för att 21-meters enkelledade bussar ska tillåtas i Sverige.

Sveriges Bussföretag och Svensk Kollektivtrafik har vänt sig till Transportstyrelsen för att 21-meters enkelledade bussar ska tillåtas i Sverige.

Här i Sverige vände sig branschorganisationerna Svensk Kollektivtrafik och Sveriges Bussföretag till Transportstyrelsen i februari för att få 21-meters enkelledade bussar tillåtna. Det skulle, skriver de båda organisationerna, ge en möjlighet att öka kollektivtrafikens kapacitet på ett kostnadseffektivt sätt. Man pekar bland annat på att tyska myndigheter har beviljat dispens för 21-meters, enkelledade bussar.

– En motsvarande dispens från Transportstyrelsen skulle ha stor betydelse för kollektivtrafikens utveckling i flera svenska städer, heter det i brevet till Transportstyrelsen.

Den CapaCity L som nu har begått Sverigepremiär visas på torsdagen för deltagarna i en konferens och kommer sedan att köra provturer med intressenter från bland annat operatörer och kollektivtrafikmyndigheter under fredagen. Bussen finns kvar i Sverige även kommande vecka innan den går tillbaka till Tyskland.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)