Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Storföretag satsar på självkörande småbussar

Günther Schuh (till höger), vd för e.GO Mobile och Torsten Gollewski, chef för avancerad teknik hos ZF presenterar företagens gemensmma satsning på självkörande fordon.

Günther Schuh (till höger), vd för e.GO Mobile och Torsten Gollewski, chef för avancerad teknik hos ZF presenterar företagens gemensmma satsning på självkörande fordon.

Storföretaget ZF, som i Sverige är mest könd för sina växellådor och drivlinor, ska nu också satsa på att utveckla självkörande småbussar. Företaget har skrivit ett samarbetsavtal med likaledes tyska e.GO Mobile AG för att utveckla, tillverka och sälja småbussar för såväl personbefordran som godsbefordran under namnet e.GO Moove. ZF ska stå för elektriska drivlinor, chassier och systemkomponenter för autonom körning.

De båda företagen menar att självkörande elfordon kommer att göra trafiken i storstadsområden renare, säkrare och mer effektiv än idag. Den första prototypen till ett företagens gemensamma satsning presenterades nyligen på universitetet i Aachen i Tyskland.

– Autonoma, uppkopplade och därmed mycket flexibla elektriska småbussar kommer att spela en viktig roll i städer och storstadsområden i framtiden som säkra, komfortabla, effektiva och miljövänliga transportmedel, säger Stefan Sommer, vd för ZF Friedrichshafen AG.

ZF tillverkar redan idag elektriska drivlinor till fordonsindustrin. I det nya samarbetet ska ZF också tillhandhålla sina avncerade stödystem för förare, chassier och sensorteknologier. Företaget gjorde i fjol en stor framtidsstudie och gjorde där bedömnikngen att elektriska, självkörande fordon kommer att ”öka enormt”, framför allt i stadskärnorna.

ZF ansluter sig därmed till de företag som tror starkt på framtiden för självkörande småfordon. I Stockholm har dock utvecklingen, som vi nyligen rapporterat, tvingats i stå genom att Transportstyrelsen har plöjt ner tillstånd till provdrift i sina byråkratiska kvarnar sedan mer än ett år.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)