
Volvo Bussars vd Håkan Agnevall är på plats på UITP-mässan i Montreal.Där lanserar Volvos dotterbolag Nova Bus sin första helt elektriska buss. Foto: Ulo Maasing.
Volvo Bussar kommer att erbjuda fler lösningar för elbussar än enbart bussar som laddas vid hållplatser, så kallad opportunity charging. Det bekräftar Volvo Bussars vd Håkan Agnevall för bussmagasinet.se i samband med den stora, globala kollektivtrafikkonferens och -mässa som just nu pågår i Montreal i Kanada.
Där lanserar Volvo genom dotterbolaget Nova Bus den eldrivna stadsbussen Nova LFSe, en tolvmeters stadsbuss byggd i rostfritt stål och som alla nordamerikanska bussar rejält tung. Det rostfria stålet är nödvändigt eftersom man i Nordamerika använder mycket salt på vägarna vintertid, den extremt kraftiga konstruktionen behövs på grund av det skick som gatunätet i många nordamerikanska storstäder befinner sig i. Bussarna får ju inte skaka sönder…
Den elbuss som Volvo presenterar i Montreal använder sig av samma laddteknik för snabbladdning via pantograf som Volvo använder i Europa och som bygger på Oppcharge. Det är ett standardiserat gränssnitt som en rad busstillverkare har enats om för att inte låsa operatörer eller kollektivtrafikmyndigheter när det gäller att välja busstillverkare eller leverantör av infrastruktur.
Håkan Agnevall konstaterar att marknaden för elbussar nu har börjat utvecklas i en allt snabbare takt.
– Nu händer det en hel del, men vi skulle önska att det hände ännu mer men allt styrs av när trafikupphandlingarna sker, säger Håkan Agnevall och pekar på att Volvo nu har börjat få mer betydande order på elbussar i flera länder i Europa: Belgien, Storbritannien och Spanien.
Håkan Agnevall konstaterar att den första större elbussatsningen i Sverige är på gång i Malmö där Skånetrafiken i samarbete med Nobina ska elektrifiera två stadsbusslinjer. Den ena ska trafikeras med bussar som snabbladdas vid ändhållplatserna, den andra med bussar som laddas i depå nattetid och som klarar hela trafiktiden på den laddningen.
Volvo erbjuder idag endast bussar med snabbladdning vid hållplats via pantograf.
– Men det är klart att det inte bara kommer att finnas en lösning för elbussar. Båda teknikerna kommer att ha sin marknad och finnas sida vid sida.
– Volvo kommer också att erbjuda batteribussar som kan köra en hel dag utan laddning, säger Håkan Agnevall.
Han avböjer dock leende att närmare precisera när företaget kommer att lansera dessa. Inte heller vill han gå in på frågan när Volvo kan erbjuda marknaden eldrivna ledbussar.
– Men det kan vara värt att komma till bussmässan i Kortrijk i höst, ler han.
Nordamerika är en viktig marknad för Volvo bussar, inte minst när det gäller stadsbussar som produceras av dotterbolaget Nova Bus. Hittills har man levererat 950 hybridbussar i Nordamerika och nu kommer de första helelektriska bussarna som ska trafikera linje 38 i Montreal. Det är en tio kilometer lång linje som kör i kuperad terräng och som får två laddstationer.
– Vi har valt snabbladdning och satsar på det branschgemensamma gränssnittet Oppcharge, uppger Francois Chamberland, vd för STM, lokaltrafikföretaget i Montreal.
Vi anser att tekniken har flera fördelar. Bland annat är elförbrukningen fördelad över dygnet istället för vid vissa toppar. Belastningen på elnätet är också fördelad geografiskt.
Håkan Agnevall konstaterar att en av utmaningarna när man satsar på nattladdning i depå är just belastningen på kraftsystemet.
– Hur laddar man 200 elbussar i en depå samtidigt, frågar han.
Hur ser han då på de protektionistiska signalerna från den nya administrationen i Washington?
– Vi är inte oroliga. Redan nu ställs de krav på att 65 procent av komponenterna i stadsbussar i USA ska vara tillverkade inom USA. Och Nova Bus har produktion i såväl Kanada som USA så vi kommer inte att drabbas av utökade importrestriktioner.
Lämna ett svar