Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Keolis hoppar av i Värmland efter fnurra med Värmlandstrafik

Det var då det. Keolis tog för knappt ett år över en stor del av servicetrafiken i Värmland. Anders Wahlén, chef för servicetrafiken vid Värmlandstrafik och Keolis´ vd Magnus Åkerhielm välkomnade premiärresennären Lars Bäckskog. Nu är det fnurra på tråden mellan Keolis och Värmlandstrafik. Foto: Värmlandstrafik.

Det var då det. Keolis tog för knappt ett år över en stor del av servicetrafiken i Värmland. Anders Wahlén, chef för servicetrafiken vid Värmlandstrafik och Keolis´ vd Magnus Åkerhielm välkomnade premiärresennären Lars Bäckskog. Nu är det fnurra på tråden mellan Keolis och Värmlandstrafik. Foto: Värmlandstrafik.

Efter bara ett års trafik sa Keolis på torsdagen upp sitt avtal med Värmlandstrafik om servicetrafiken i Värmland, det vill säga färdtjänst och sjukresor. Det var den 1 juli i fjol som Keolis tog över större delen av servicetrafiken i Värmland efter en upphandlingsprocess som hade pågått i två år.

Diskussioner har pågått en tid mellan Värmlandstrafik och Keolis som anser att trafiken inte planeras effektivt och att trafikplaneringen inte sker enligt de förutsättningar som gavs i förutsättningarna när trafiken upphandlades.

– Vi anser att skillnaden är väsentlig jämfört med anbudsförutsättningar som gällde från början. Då har vi rätt att säga upp avtalet, säger Henrik Gustavsson, Keolis´ områdeschef i Värmland till Värmlands Folkblad.

Keolis säger sig ha lämnat förslag på trafiklösningar, dock utan att få något gehör från Värmlandstrafik.

Till Sveriges Radio P4 Värmland säger Värmlandstrafik att man inte anser att Keolis kan säga upp avtalet som löper på fem år med möjlighet till två års förlängning.

– Det är ett ensidigt beslut från Keolis, vi motsätter oss detta och tycker inte att de har rätt att säga upp avtalet. Enligt avtalet måste man påvisa väsentliga förändringar under avtalsperioden. Vi kan inte se att det finns några sådana. Därför finns det ingen grund att upphäva avtalet, säger Anders Wahlén servicetrafikchef på Värmlandstrafik till P4 Värmland

Han uppger också att man på Värmlandstrafik inte är överraskade över uppsägningen.

Om parterna inte kommer överens löper avtalet mellan Keolis och Värmlandstrafik ut den 22 december 2017.

Keolis kör i fem av sex områden i Värmlands län. I Grums och Säffle har Karlstads Taxitransporter avtal med Värmlandstrafik. Avtalet för hela servicetrafiken är värt nästan 600 miljoner kronor och innebär att 80-talet fabriksnya fordon sattes i trafik i fjol.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)