Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Premiär för bränslecellsbuss som körs på myrsyra

Världens första buss som drivs på myrsyra visades upp på den tekniska hjögskolan i Eindhoven på torsdagen.

Världens första buss som drivs på myrsyra visades upp på den tekniska högskolan i Eindhoven på torsdagen.

Världens första buss som drivs av myrsyra presenterades på torsdagen av en grupp studenter vid den tekniska högskolan i Eindhoven, Holland. Studentgruppen, som kallar sig Team FAST, har byggt ett system som består av en elbuss som är kopplad till ett litet släp som man kallar för REX. I släpet omvandlas myrsyra till vätgas som sedan omvandlas till el i en konventionell bränslecell. Fördelen med tekniken är att den är hållbar, koldioxidneutral, säker och flytande.

Den vätska som används är hydrozin. Hydrozin består av 99 procent myrsyra. Resten är tillsatser som gör att myrsyran kan användas under alla förhållanden, exempelvis vid kallt väder.

Team FAST, som utgörs av 35 studenter, har utvecklat det hittills okända drivmedlet helt själva. I början av 2016 presenterade Team FAST en modell för principen och nmu, efter 20 månader, visade man på torsdagen ett system med en kraft på 25 kW.

I släpet delas hydrozinet i vätgas och koldioxid. Vätgasen används till att i en bränslece3ll producera el.

I släpet delas hydrozinet i vätgas och koldioxid. Vätgasen används till att i en bränslece3ll producera el.

I släpvagnen delas hydrozinet i vätgas och koldioxid.

En rendering av "myrsyrebussen".

En rendering av ”myrsyrebussen”.

Vätgasen används till att producera elektricitet som driver en eldriven stadsbuss från VDL. Team FAST ser släpvagnen som en räckviddsförlängare, range extender (REX). Man håller nu på med sluttester med sikte på att bussen senare i år ska sättas in i vanlig trafik.

Hydrozin har flera fördelar, menar Team FAST. Det är billigt och säkert, jämfört med att transportera vätgas vilket normalt kräver stora tankar och ett högt tryck. Den koldioxid som används i delningen av hydrozinet används ockå i själva tillverkningen vilket innebär att koldioxidnettot blir noll.

Hydrozinet har en energitäthet som är fyra gånger så hög som batterier och eftersom det är flytande behövs endast mycket små modifieringar av befintliga  tankstationer.

Vid premiären i Eindhoven visade Team FAST också den första hydrozinmacken.

Taggat som: , , , , , , ,

1 kommentar »

  1. Förnybar myrsyra? Från myror?? Det kommer att gå åt väldigt mycket myror för att driva en buss… Övriga myrsyra brukar produceras från metanol, som hittills är en fossil kemikalier, som framställs syntetiskt ur naturgas och ibland ur kol (Kina gör det).

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)