Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

LED-lampor orsakade brand i gasbussar

Den 17 december i fjol brann en lokaltrafikbuss i Trondheim. LED-belysningen för nummerskylten var orsaken. Foto: Polisen, Norge.

Den 17 december i fjol brann en lokaltrafikbuss i Trondheim. LED-belysningen för nummerskylten var orsaken.  En månad tidigare inträffade en likartad brand. Foto: Polisen, Norge.

Två bränder i gasdrivna lokaltrafikbussar i Trondheim orsakades av LED-lampor. Det konstaterar den statliga norska haverikommissionen för transporter (SHT i) en ny rapport. Den brand som haverikommissionen undersökte ägde rum på morgonen den 17 december i fjol. Under undersökningens gång konstaterade man att en liknande brand hade skett en månad tidigare, den 23 november, också i Trondheim. Inga personer skadades vid någon av de båda bränderna.

Det var den 17 december i fjol som föraren av en av lokaltrafikens bussar i Trondheim av förbipasserande uppmärksammades av förbipasserande att det brann i bussens bakparti. Bussen stod då stilla på en hållplats.

Bussföraren evakuerade pssagerarna, säkrade bussen och försökte själv att släcka branden, vilket inte lyckades. Räddningstjänsten kunde dock släcka branden innan bussen blev övertänd.

Haverikommissionen gjorde en noggrann undersökning av händelsen och konstaterar att branden med all sannolikhet började i belysningen av den bakre registreringsskylten.

SHT gjorde undersökningar och tester av flera nya och begagnade skyltbelysningar och genomförde också testr med skyltbelysning av samma tid som kortslutits.

Haverikommissionen konstaterar att bränderna berodde på en spricka i LED-lamporna i kombination med alltför stora säkringar. Foto: Polisen Norge.

Haverikommissionen konstaterar att bränderna berodde på en spricka i LED-lamporna i kombination med alltför stora säkringar. Foto: Polisen Norge.

Kommissionens undersökning av de använda LED-lamporna avslöjade förekomsten av sprickor som inte var förenliga med normala påfrestningar från när lampan sätts in eller normal användning. SHT drar slutsatsen att lamporna med stor sannolikhet har haft sprickor som har gjort att fukt kunnat tränga in i dessa. Fukt med en påföljande ljusbåge i kretskort i LED-belysningen är därmed den troliga orsaken till brand vid båda tillfällena.

Sprickorna i belysningen berodde på ett produktionsfel, menar SHT, något som har bekräftats av tillverkaren av belysningen. Värmebehandlingen under tillverkningen har varit otillröcklig och tillverkaren har nu ändrat sin tillverkning.

Till bränderna bidrog också att säkringarna för skytbelysningen var för stora, 15 A, vilket är för mycket för att hindra en kortslutning och långt över vad lamptillverkaren rekommenderar. SHT gör bedömningen att regelverket för hur elsystem i bussar inte räcker till för att hindra bränder.

Dessutom anser haverikommissionen att det matrial som används för bullerisolering i de båda bussarna inte var tillräckligt motståndskraftigt mot brand, vilket i sin tur bidrog till bränderna. Kommissionen bedömerr också att båda bänderna troligen hade blivit fullt utvecklade om inte räddningstjänsten hade hunnit ingripa  – trots att det automatiska släcksystemet i motorrummet utlöstes och föraren försökte släcka med handbrandsläckare.

De aktuella bussarna var i båda fallen Solaris Inter-city, CNG-bussar och av 2010 års modell.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)