
Inte en hybrid som andra. På Busworld i Kortrijk kommer Mercedes-Benz att presentera Citaro hybrid, en buss med kompakthybrid. Foto: Ulo Maasing.
Daimler Buses, där Mercedes-Benz bussar ingår, lanserar stadsbussen Citaro som kompakthybridbuss på bussmässan Busworld i Kortrijk den 20 – 25 oktober. Det avslöjade Daimler Buses på en presskonferens i Stuttgart på torsdagen. Där presenterade företaget alla de nyheter man ska visa på mässan. Man bekräftade också att Citaro nästa år kommer i fullelektrisk version och att Daimler kommer att satsa på depåladdning för sina elbussar.

Citaro hybrid. 1. Energilagring i superkapacitorer; 2. Kylsystem,; 3. Elmotor; 4. Drivaxel med effektivitetspaket; 5. Intelligent ekostyrning. Skiss: Daimler Buses.
Redan för ett drygt år sedan kunde bussmagasinet.se rapportera om Daimlers planer på Citaro med kompakthybrid.
På torsdagens presskonferens avslöjade företaget att alla Citaromodeller, med något undantag, kommer att kunna fås med kompakthybriden som tillval. Det gäller även Citaro med gasmotor.

När Daimler Buses nästa år lanserar en helelektrisk Citaro satsar man på depåladdning, avslöjade Hartmut Schick, chef för Daimler Buses. Foto: Ulo Maasing.
Kompakthybriden består i princip av ett relativt litet batteri och en liten elmotor, förutom den vanliga diesel- eller gasmotorn. Bromsenergin omvandlas till el som lagras i små superkapacitorer på taket.
När bussen accelererar levereras elström från dessa till elmotorn som hjälper till vid acceleration. Däremot kan bussen inte köras på enbart el, till skillnad från fullskaliga hybridbussar.
En enda inbromsning från 50 kilometer i timmen till stopp räcker för att ladda superkapacitorerna.
Den lagrade likströmmen omvandlas i en inverterare till växelström som driver elmotorn. Både inverteraren och elmotorn är vattenkylda och kan bli högst 65 grader varma.
En central komponent i drivlinan är den lilla elmotorn som är monterad mellan förbränningsmotorn och den automatiska växellådan. Elmotorn är ständigt igång och hjälper förbränningsmotorn när extra mycket kraft behövs, exempelvis vid start från hållplats.
Men den lilla elmotorn på 14 kW och ett vridmoment på 220 Nm ger inte någon extra kick vid exempelvis starter utan minskar istället belastningen på förbränningsmotorn. Likaså minskas belastningen på diesel- eller gasmotorn vid tomgång. Resultatet är sänkt bränsleförbrukning.

Mercedes-Benz har nu tillverkat 50 000 Citaro i olika versioner. Jubileumsbussen är en CapaCity till Wien. Foto: Ulo Maasing.
Effektivisering, inte elektrifiering
Från Daimler betonar man att Citaro hybrid inte ska jämföras med de hybridbussar som i övrigt finns på marknaden. Istället är kompakthybriden ett hjälpmedel för att minska bränsleförbrukningen för bussar med förbränningsmotor. Daimler har redan tidigare aviserat att man inte avser att producera ”vanliga” hybridbussar.
– Det här är första gången i världen som hybridtekniken erbjuds som tillval för ett brett spektrum av stadsbussar med både diesel- och gasmotor och inte som en särskild modell. Det här är inte ett steg på vägen mot elektrifiering utan en lösning för att öka bränsleeffektiviteten på bussar med förbränningsmotor, framhöll Gustav Tuschen, utvecklingschef för Daimler Buses.
– Förbränningsmotorn kommer att vara viktig ännu under många år, kommenterade Hartmut Schick, vd för Daimler Buses.
Upp till 8,5 procents minskad bränsleförbrukning kan nås med hjälp av kompakthybriden som bara väger 160 kilo och därmed inte reducerar passagerarkapaciteten. Prislappen för att välja till kompakthybriden ville Daimler Buses marknadschef Ulrich Bastert inte gå in på.
– Men investeringen lönar sig på ungefär fyra år, lovade han.
Utvecklingschefen Gustav Tuschen framhöll också att Citaro hybrid är den första tunga buss som helt har ett 48-volts elsystem. Systemet liknar det som finns på Mercedes personbilshybrider.
– Det underlättar servicen genom att det inte krävs någon särskild verkstadsutrustning eller särskilda säkerhetsåtgärder som vid högvoltsystem, sa Tuschen.

Nya Mercedes-Benz Tourismo kommer liksom Setras nya dubbeldäckare att för första gången i Kortrijk visas för en bredare publik. Foto: Ulo Maasing.
Nytt styrsystem
En del av den minskade bränsleförbrukningen beror på att Citaro hybrid är utrustad med ett helt nytt elektrohydrauliskt styrsystem, Intelligent Eco Steering (Intelligent Ekostyrning). Det sparar en hel del energi. På ett konventionellt, hydrauliskt styrsystem är servon alltid igång medan det på det elektrohydrauliska systemet bara fungerar på begäran, det vill säga när föraren vrider på ratten.
Det nya styrsystemet kan också fås som tillval för samtliga Citaromodeller, inklusive BRT-bussen CapaCity, alltså även Citaro utan kompakthybrid.
Citaros hybriddrivlina är helt kompatibel med ZF och Voith automatlådor. Däremot kan inte Citaro med Mercedes dieselmotor OM 470 eller CapaCity utrustas med kompakthybriden av utrymmesskäl.
Företagsledningen för Daimler Buses aviserade på presskonferensen att kompakthybriden också kommer att erbjudas på andra modeller från Daimler Buses.
Det kommer med all sannolikhet att innebära att Mercedes-Benz och Setra kommer att vara ett högintressant alternativ, inte minst när det gäller bussar för regiontrafik, oavsett om trafiken körs på diesel, syntetdiesel eller gas. De övriga hybridbussar som idag finns på marknaden är ju mest lämpade för stads- och förortstrafik. Och även om kompakthybriden inte ger lika stora minskningar av bränsleförbrukningen handlar det om en kännbar minskning: 8,5 procent, både av bränsleförbrukning och emissioner.
Men redan idag torde kompakthybriden vässa konkurrensen på marknaden för stadsbussar, även där man väljer gas- eller dieseldrift.
Depåladdad elbuss
Mercedes-Benz kunde i veckan fira ett imponerande jubileum i och med leveransen av den 50 000:e Citaron. Jubileumsbussen, en BRT-buss av modell CapaCity går till lokaltrafiken i Wien, Wiener Linien, men kommer också att visas i Kortrijk.
Däremot kommer man inte att visa någon fullelektrisk buss. Nästa år, däremot, kommer Citaro i helt elektrisk version ut på marknaden.
– Bussen har nu framgångsrikt testats i trafik och i både mycket kallt och varmt klimat, berättade Hartmut Schick.
Han avslöjade också att Mercedes-Benz kommer att sikta in sig på depåladdning, alltså att batterierna laddas i depå nattetid istället för snabbladdning på ändhållplatserna som är Volvos strategi. På en direkt fråga om bränslecellsdrift, som Mercedes-Benz länge talat om, sa Hartmut Schick att man räknar med att det åtminstone tills vidare mest blir aktuellt för räckviddsförlängare för batteribussar. Därefter ingrep marknadschefen Ulrich Bastert och manade sin chef att inte tala om framtidsplaner bortom Kortrijkmässan.
Fler nyheter
På Busworld kommer Daimler Buses också att för första gången för en bredare publik visa sina två nyheter när det gäller turistbussar. Vi har tidigare rapporterat om såväl nya Mercedes-Benz Tourismo RHD som om Setras nya dubbeldäckare S531 DT och flera nya säkerhetssystem som nödbromssystemet ABA 4 som också ser och agerar när fotgängare riskerar att bli påkörda, liksom radarsensorer som ska hjälpa föraren att se personer som befinner sig i den döda vinkeln.
En nyhet för högertrafikmarknaden är midibussen Sprinter City45 som har funnits i flera år i Storbritannien men som nu debuterar i övriga Europa i vänsterstyrd version.
En ny app som ska hjälpa bussföraren i jobbet, bland annat med säkerhetskontroll av bussen, kommer att visas som prototyp.
Lämna ett svar