Det var inte ens någon fabriksinvigning. Bara en utvidgning. Ändå var mängder av toppolitiker på plats när utvidgningen invigdes i veckan. De kom från Washington, från delstaten och lokalt för att ansluta sig till företagsledningen som hade flugit in från Kina. Här skulle det firas att Nordamerikas största elbussfabrik växte. Den ligger i Lancaster, Kalifornien. Och den är kinesisk – kanske ett tidens tecken.
Det var BYD, världens största elbusstillverkare, som firade utbyggnaden av sin nordamerikanska fabrik. Här ska BYD bygga upp till 1500 batteribussar om året och sysselsätta upp till 1200 heltidsanställda medarbetre.
I produktionen används enbart förnyelsebar energi från stadens eget energiverk lovar BYD.
Hittills har BYD levererat 137 batteribussar i USA och Kanada. 300 bussar är under produktion och kunderna har option på ytterligare 300 bussar.
Men i fabriken arbetar man inte bara med bussar. Här monteras också BYD:s medeltunga och tunga lastbilar – en marknad som busstillverkaren tror mycket på. även om man ännu bara har börjat exploatera den. Innan året slut ska man ha levererat de 70 första lastbilarna och man har order på ytterligare 140. Inbga långtradare, dock, utan paketbilar, sopbilar med mera.
För någon månad sedan öppnade BYD i Ungern sin första europeiska fabrik. Och nu är alltså Nordamerikas största elbussfabrik igång. Och den är kinesisk.
BYD är inte världens största elbusstillverkare, de är näst störst efter Yutong. Men redan 2015 var det många som benämnde BYD som världens största elbusstillverkare, och då var de bara 6:e störst i verkligheten.
Men det är ju på grund av deras närvaro globalt medan de andra stora elbusstillverkarna håller sig i Kina.
Inom något eller några år så är det stor chans att de störst dock.