Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elektriskt på mässa i jättens skugga

Irizar hade den största montern på mässan och visade bland annat sin hybridbuss för förorts- och regionaltrafik, i4h. Foto: Ulo Maasing.

Irizar hade den största montern på mässan och visade bland annat sin hybridbuss för förorts- och regionaltrafik, i4h. Foto: Ulo Maasing.

Flera elbussnyheter presenterades på årets upplaga av den brittiska bussmässan Coach & Bus Expo i Birmingham. Med bara några veckor kvar till jättelika Busworld i Kortrijk blev mässan i Birmingham en rätt liten tillställning med en stark inriktning på den brittiska marknaden. Trenden mot en snabb elektrifiering av bussar för kollektivtrafik var dock tydlig även här.

Konkurrensen från stundande Busworld tog sig uttryck i att flera tillverkare av stora bussar var helt frånvarande. Det gällde exempelvis Scania och brittiska Optare, medan Volvo var på plats med en turistbuss, karosserad av brittiska Plaxton. Volvo uppmärksammade också sitt 35-åriga samarbete med Plaxton.

Inte heller Wrightbus, som är mycket stora på kollektivtrafikmarknaden i Storbritannien, fanns på plats, medan den andra stora brittiska busstillverkaren ADL, Alexander Dennis endast hade en blygsam närvaro.

Irizar visade också en 10,8 meter lång batteribuss med sikte på den snabbt växande batteribussmarknaden i London och andra brittiska städer. Foto: Ulo Maasing.

Irizar visade också en 10,8 meter lång batteribuss med sikte på den snabbt växande batteribussmarknaden i London och andra brittiska städer. Foto: Ulo Maasing.

Största montern hade spanska Irizar som i sin 300 kvadratmeter stora monter visade ett brett spektrum av sin produktion.

I Sverige är Irizar mest känt för sina turistbussar men i Birmingham visade man förutom turistbussar även i4H, en hybridbuss för regiontrafik. Bussen är en parallellhybrid med en euro 6-diesel från Cummins.

Enligt tillverkaren ligger bränsleförbrukning och emissioner 20 procent under motsvarande dieselbuss i förortstrafik.

Irizar kunde också visa upp en helt elektrisk buss med sikte på den snabbt växande elbussmarknaden i London, men också i andra brittiska städer.

Portugisiska Caetano är stora i Storbritannien med sina expressbussar och på mässan premiärvisade man sin nya Levante III. Foto: Ulo Maasing.

Portugisiska Caetano är stora i Storbritannien med sina expressbussar och på mässan premiärvisade man sin nya Levante III. Foto: Ulo Maasing.

Hittills har kinesiska BYD, ofta i samarbete med brittiska ADL, helt dominerat marknaden med flera stora order från London. Sedan tidigare rullar ett par tolvmeters elbussar från Irizar i London. Nu lanserar man också en 10,8 meter lång elbuss – en stor marknad i brittisk stadsbusstrafik.

Öppet för påbyggare: Caetano lanserade även ett elbusschassi. Foto: Ulo Maasing.

Öppet för påbyggare: Caetano lanserade även ett elbusschassi. Foto: Ulo Maasing.

Elbusschassi
Daimler Buses var den enda av de verkligt stora busstillverkarna i Europa som hade en någorlunda stor monter. Förklaringen är den nya generationen av turistbussen Mercedes-Benz Tourismo som de flesta kommer att få se för första gången på Busworld.

Att den visades i Birmingham beror på att Daimler för första gången lanserar en ny turistbuss i högerstyrd version samtidigt som den vänsterstyrda upplagan.

Poldka autocuby visade bland annat en City Line med nerdragna, stora sidorutor…

Polska Autocuby visade bland annat en City Line med nerdragna, stora sidorutor…

Portugisiska Caetano har en betydande marknad i Storbritannien, inte minst när det gäller bussar i långväga expresstrafik. Där är expressbussjätten National Express en trogen kund. Följaktligen lanserade Caetano sin nya Levante III på mässan och i National Expressutförande.

Bussen kan fås på såväl Scania- som Volvochassi.

…som ger en mycket luftig interiör. Bussen har hlöga ryggstöd, rullstolsplats och rullstolsramp. Foto: Ulo Maasing.

…som ger en mycket luftig interiör. Bussen har höga ryggstöd, rullstolsplats och rullstolsramp. Foto: Ulo Maasing.

Även Caetano har gett sig in på elbussmarknaden med sin stadsbuss e.City Gold som kan fås i en lång rad versioner, från 9,5 meter och med 25 sittplatser till 18,7 meters ledbuss med 51 sittplatser.

I Birmingham visade Caetano även ett elbusschassi, tänkt att karosseras av oberoende karossörer. Elbusschassiet finns i längder från 9,5 till 12,7 meter.

Volvo fanns ppå plats med en dubbeldäckare karosserad av brittiska Plaxton. Foto: Ulo Maasing.

Volvo fanns ppå plats med en dubbeldäckare karosserad av brittiska Plaxton. Foto: Ulo Maasing.På plats fanns också likaledes kinesiska Higer.

Andra tillverkare av stora bussar fanns också på plats, om än med relativt små montrar. Kinesiska Yutong visade både en elektrisk stadsbuss i brittiskt utförande som två mindre turistbussar. På plats fanns även en annan kinesisk busstillverkare, Higer.

Påbyggare, främst på Mercedes´ Sprinter, var rikt representerade med produkter som i väldigt hög grad är inriktade på den brittiska marknaden.

Av intresse för Sverige var främst två tillverkare. Det var dels brittiska Mellor som i Skandinavien representeras av BK Invest och som vi återkommer till i ett kommande reportage.

Men även polska Autocuby hade en del intressanta produkter att visa upp – dels ett högbygge (!) på Sprinter med extra stort bagageutrymme, dels en läckert designad City Line med extra stora fönster och lyxig inredning.

Taggat som: , , , , , , , , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Reportage

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)