Chalmers tekniska högskola i Göteborg är den enda svenska partnern i ett projekt som syftar till att göra det möjligt med en övergång till autonom, dvs förarlös, kollektivtrafik i städer runt Östersjön. Projektet finansieras av EU. Tretton partners från åtta länder deltar. Chalmers bidrar med bland annat kunskap om fordonsteknik, autonom teknisk utveckling, intelligent kooperativt körbeteende och riskanalyser. Projektet leds av en teknisk högskola i Finland, Metropolia University of Applied Science.
Bakgrunden till projektet, Sohjoa Baltic, är att kollektivtrafik inte är lika flexibelt och tillgängligt som privatbilar i länderna kring Östersjön. Projektet vill bidra till att öka kollektivtrafikens attraktivitet, bland annat genom införandet av automatiska, förarlösa eldrivna minibussar.
De förarlösa bussarna ska användas främst för resenärernas första och sista kilometer, alltså som anslutningstrafik till tyngre linjer. Med hjälp av de förarlösa bussarna kan den som reser kollektivt kunna få en resa som nästan går från dörr till dörr.
Projektet vill bidra med rekommendationer för miljövänlig och smart, automatiserad kollektivtrafik samt riktlinjer för hur en sådan kollektivtrafik kan organiseras. Slutmålet är att få stadsinvånarna att välja kollektivtrafik framför den egna bilen.
Chalmers bidrar med sin expertis inom säkerhet och driftskrav och kommer bedriva forskning som rör servicekvalité, autonom teknikutveckling, körbeteende, hur väder påverkar körningen, handikappanpassning och riskanalyser.
Projektet finansieras av EU med 4 miljoner euro.
Partners i projektet är:
Metropolia University of Applied Sciences (FI), projektledare
Forum Virium Helsinki (FI)
Trafiksäkerhetsverket i Finland (FI)
Helsingforsregionens Lokaltrafik HSL (FI)
FLOU Solutions Ltd (FI)
Tekniska Högskolan i Tallinn (EE)
Trafikkontoret i Tallinn (EE)
Chalmers Tekniska Högskola (SE)
Regionplaneinstitutet Zemgale(LV)
Institutet för klimatvärn, energi och mobilitet (DE)
Staden Gdansk (PL)
Staden Kongsberg (NO)
Staden Vejle (DK)
Lämna ett svar