
Barnhusbron i Stockholm – avgift och högst två timmars P-tid för bussar. ”Ni hotar bussförarnas arbetsmiljö och skadar miljön”, skriver två bussföretagare till Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén(MP). Foto: Ulo Maasing.
Avgiftsbelagda bussparkeringar i kombination med tidsbegränsning utgör ett reellt hot mot bussförarnas arbetsmiljö. Det skriver ägarna till expressbussföretaget Silverlinjen i ett starkt kritiskt brev till Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén(MP). Bakgrunden är att bussar nu endast får stå på bussparkeringen på bl a Barnhusbron i Stockholm i högst två timmar, förutom att de måste betala parkeringsavgift. ”Ni väljer att stänga ute bussarna”, skriver Silverlinjens Elisabet Angelin och Björn Silverstrand till Daniel Helldén.
I somras reagerade de tillsammans med andra bussföretagare i landet på Stockholms stads beslut att avgiftsbelägga bussparkeringar i staden. Då framhöll Elisabet Angelin och Björn Silverstrand för Daniel Helldén att bara Silverlinjen transporterar cirka 60 000 resenärer årligen, det vill säga lika mycket som 15 000 bilar med fyra personer i varje. ”Miljövinsten är enorm”, framhöll de.
Samtidigt menade de att ”avgiftsbeläggande för bussar känns som en straffskatt och ett oerhört omodernt bemötande mot oss som arbetar i turism- och kollektivtrafikbranschen”.
Det var då.
Nu har Stockholms stad kombinerat avgifterna med att begränsa tiden som bussar får parkerade till två timmar mellan klockan 7 och 17.
– Ni gör det omöjligt för oss långväga expressbussar att parkera på Barnhusbron bl a. Med reglerna för bussförares kör- och vilotider finns ingen möjlighet att under längre tid eller med två timmars intervaller cirkulera i staden för att hitta parkering.
– Följden blir att buss och chaufför får transporteras onödiga kilometer till parkeringar och hotell utanför stadskärnan. Vad är miljövinsten med det, frågar Elisabet Angelin och Björn Silverstrand det miljöpartistiska trafikborgarrådet.
– I vårt tycke tas ingen hänsyn till miljön när en tidsbegränsning om två timmar införs. Avgifterna kan förklaras, men inte tidsbegränsningen om det är miljöhänsyn som ska tas. Vi stängs ute, utan alternativ, skriver de båda.
Inte bara expressbussar som får problem.
Var ska turistbussarna parkera?
Ta t.ex. en teaterresa till Stockholm. Ganska vanligt förekommande. Teatrarna skulle inte överleva utan inbussade besökare. Shopping på efterföljande förmiddag. Hemresa vid 14-tiden. Tvåtimmarsgränsen omöjliggör parkering på Barnhusbrons ena sida.
(Den andra sidan var det tillåtet med längre parkering.)
Igår skulle jag stå fyra timmar mellan ankomst till hotellet, och transfer till teatern. Jag åkte runt i 15-20 min innan jag hittade parkering. Och då blev det betal-plats på Hantverkargatan, där det också stod tre personbilar på buss-parkeringen. Det fanns plats på Barnhusbron, men bara två-timmars.
Hur tänker de? Att vi ska välja hotell i förorterna, och bussa gästerna ut till hotellet efter teatern, sedan in till shoppingen. Bussen får åka tillbaka till förorten för att parkera, och sedan in i centrum för att hämta… Var är miljövinsten?
Kör- och vilotiderna säger att om man står tre timmar så kan man tillgodoräkna sig delad dygnsvila. Det är inte heller möjligt med tidsgräns på två timmar.