
Utsläppen av växthusgaser från busstrafiken minskade med 7,6 procent mellan 2015 och 2016. Foto: Scania.
Den ökade användningen av biodiesel har minskat utsläppen av koldioxid från tung trafik i Sverige mycket kraftigt, rapporterar Svenska Bioenergiföreningen, Svebio. De totala utsläppen av växthusgaser från tunga fordon minskade med elva procent mellan år 2015 och 2016. Det förklarar nästan halva minskningen av växthusgasutsläpp i Sverige förra året. Utsläppen från busstrafiken minskade med 7,6 procent.
I absoluta tal minskade utsläppen av växthusgaser från 3,75 miljoner ton koldioxid år 2015 till 3,33 miljoner ton förra året.
– De svenska drivmedelsföretagen har tillsammans med de svenska åkerierna, bussföretagen och transportbeställarna gjort ett fantastiskt jobb med att minska sin klimatpåverkan från tung trafik. Det är framför allt den ökade användningen av HVO-diesel som står bakom den här minskningen, säger Tomas Ekbom, Svebios biodrivmedelsexpert.
– Men även användning av andra biobränslen har betydelse för att den tunga trafiken minskar sin klimatpåverkan.
Sverige är föregångare i EU när det gäller att introducera förnybar biodiesel och andra förnybara drivmedel. Biodrivmedel står för mer än 20 procent av alla drivmedel i Sverige, och för diesel är den förnybara andelen över 25 procent. Det är denna höga användning av biodrivmedel som slår igenom i utsläppsstatistiken och som kraftigt minskar de svenska utsläppen av klimatgaser.
– Siffrorna visar att bränslebyte från fossilt till biodrivmedel är ett snabbt och effektivt sätt att minska utsläppen av koldioxid från trafiken. Det är ett underskattat medel för att åstadkomma snabb klimatnytta, säger Gustav Melin, vd i Svebio.

Trafikens utsläpp av växthusgaser 2015 och 2016. Källa: SCB:s statistik, utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter.
Lämna ett svar