Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussarna släpar efter och är spjutspets när Volvo slår rekord

Volvokoncernen presenterar ett starkt resultat. Foto: Volvo Bussar.

Volvokoncernen nådde under 2017 sin högsta försäljning och sitt bästa rörelseresultat någonsin. Även bussverksamheten redovisar bättre siffror, men släpar efter jämfört med lastbilarna, anläggningsmaskinerna, Volvo Penta och Financeial Services. Det framgår av Volvokoncernens delårsrapport som presenterades på onsdagsmorgonen.

För helåret 2017 ökade Volvokoncernen sin nettoomsättning med 11 procent till 334,7 miljarder kronor mot 301,9 miljarder år 2016. Rörelseresultatet uppgick till 30 327 miljoner kronor (20 826 miljoner år 2016). Det motsvarar en rörelsemarginal på 9,1 procent. År 2016 var rörelsemarginalen 6,9 procent. Volvo Bussar förbättrade sin rörelsemarginal från 3,3 till 4,1 procent.

För helåret 2017 ökade Volvo Bussar sin omsättning från 25,4 till 26 miljarder kronor, alltså med 3 procent. Det fjärde kvartalet blev dock svagare med en minskad omsättning, från 8 miljarder år 2016 till 7 miljarder kronor i fjol, en minskning med 13 procent.

Rörelseresultatet för bussarna blev i fjol 907 miljoner mot 870 miljoner år 2016. För fjärde kvartalet blev rörelseresultatet 288 miljoner mot 266 miljoner samma tid 2016 trots att omsättningen minskade.

Ombytta roller
När det gäller stora företag som producerar både lastbilar och bussar är det vanliga att lastbilsproduktionen med sina stora volymer som driver utvecklingsarbetet. Elektrifieringen har lett till åtminstone delvis ombytta roller hos Volvo.

– Volvo Bussar är koncernens spjutspets inom elektrifiering med nyckelfärdiga lösningar för kompletta el-busslinjer, inklusive laddningsinfrastruktur, kommenterar Volvos koncernchef Martin Lundstedt.

Redan om ett år kommer både Volvo och Renault Trucks att börja sälja eldrivna, medeltunga lastbilar för distributionstrafik i städer i Europa.

– Lastbilarna baseras på koncernens modulteknologi som redan används för elektriska bus-sar och som kan utnyttjas även av våra andra affärsområden, säger Martin Lundstedt.

Volvo har hittills levererat mer än 3 800 elektrifierade bussar, från hybridbussar till fullelektriska bussar.

Minskad orderingång.
Volvo konstaterar att den europeiska bussmarknaden försvagades något under de3t sista kvartalet i fjol, framför allt beroende på att företag i Storbritannien och Skandinavien beställde få bussar. Delvis kompenserades detta av högre volymer i Belgien, Holland och Baltikum.

Den nordamerikanska marknaden var fortsatt stark för stadsbussar, medan den började försvagas för långfärdsbussar, om än från en hög nivå.

Orderingången minskade med 28 procent under det fjärde kvartalet, framförallt beroende på att orderingången på stadsbussar från Volvos nordamerikanska dotterbolag Nova Bus var hög under Q4 2016 men också till följd av minskad orderingång i Mellanöstern och Afrika under 2017.

Volvo Bussar levererade 2 826 bussar under fjärde kvartalet 2017, en ökning med 1% jämfört med samma period under 2016.

Share Dela

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)