Region Jönköpings län ska prioritera biogas i kommande upphandlingar av kollektivtrafik. I en utredning som regionen och länets kommuner har gjort hävdas det att möjligheterna är stora att använda biogas som drivmedel i framtiden i transportsektorn i Jönköpings län. I en gemensam överenskommelse förslås nu Region Jönköpings län och kommunerna ställa sig bakom om ett antal åtaganden. Om så sker, kan efterfrågan på biogas i länet nästan fördubblas, menar utredningen. Kollektivtrafiken ska stå för en stor del av biogasförbrukningen.
De viktigaste punktrna i överenskommelsen är de här:
* Region Jönköpings län ska prioritera biogas som drivmedel i kommande kollektivtrafikupphandlingar med ett årligt volymåtagande på minst 36 GWh biogas.
* Region Jönköpings län och kommunerna i Jönköpings län prioriterar gasfordon och biogas för upphandlade transporter genom krav eller mervärden i upphandling.
* Länets kommuner säkerställer insamling av matavfall som råvara till biogasproduktion i Jönköpings län.
* Region Jönköpings län verkar för att ny biogastankinfrastruktur för regiontrafiken görs tillgänglig för publik användning.
* Ett regionalt samverkansnätverk med producenter, Jönköpings Länstrafik, kommunerna, Region Jönköpings län och andra berörda intressenter bildas.
– Överenskommelsen innebär rejält kliv framåt i arbetet för en hållbar utveckling i länet och att nå uppsatta klimatmål och en fossilfri kollektivtrafik, säger regionrådet Rune Backlund(C), ordförande i nämnden för trafik, infrastruktur och miljö i Region Jönköpings län.
– Region Jönköpings läns volymåtagande för kollektivtrafiken och kommunernas prioritering av gasfordon kommer att ge goda förutsättningar för fortsatt lokal produktion av biogas, säger Ann- Marie Nilsson(C), kommunstuyrelsens ordförande i Jönköping.
Men det kommer inte att bli biogas för hela slanten i kollektivtrafiken i Jönköpings län. Utredningen konstaterar också att elektrifiering, andra biodrivmedel och ett transporteffektivt samhälle kommer vara viktiga faktorer för att minska transportsektorns klimatpåverkan.
– Troligen kommer ett omfattande utbud av helt eldrivna stadsbussar att finnas då det är dags att förnya stadstrafiken i Jönköping år 2021, skriver utredningen.
Även för HVO och RME som drivmedel ska det finnas plats, främst i regionbusstrafiken.
– Med dagens riktlinjer i Trafikförsörjningsprogram med enbart krav på förnybara drivmedel så bör det anses som troligt att HVO- och RME-diesel kommer att utgöra en betydande del av bränslet i kommande trafikupphandling. Gasdrift är ett bra alternativ för regionbusstrafik. På regionbussidan är det sannolikt att hybridteknik av olika typer slår igenom på linjer som har många starter och stopp. Kommande hybridfordon inom regionbussidan kommer sannolikt också att ge möjlighet till kortare sträckor på eldrift i stadskärnor, skriver utredningen som du kan ladda ner här.
Lämna ett svar