Länstrafiken i Kronoberg kan nu skriva avtal för skolskjutsar och serviceresor – sju månader efter det att upphandlingen blev klar i mitten av juni förra året. Sedan dess har ett antal överklaganden gjort att avtal och trafikstart för de nya entreprenörerna har skjutits på framtiden medan de juridiska processerna har malt.
Upphandlingen omfattade 276 fordon på ett sexårigt avtal. Det företag som tilldelades mest trafik var Flexbuss som vann trafik för 55 fordon.
Efter upphandlingen överklagades resultatet av flera företag, men nu har högsta förvaltningsdomstolen gett klartecken till länstrafiken att man kan börja teckna avtal. Redan den här veckan räknar länstrafiken med att teckna de första avtalen vilket gör det möjligt för buss- och taxiföretagen att beställa nya fordon för trafiken.
Sammanlagt handlar det om avtal för ungefär en miljard kronor med 30 olika företag.
I januari nästa år ska samtliga nya fordon för skolskjuts- och serviceresetrafiken var i drift. Då kommer nästan inga dieselfordon att vara kvar i verksamheten. Istället kommer den huvudsakligen att köras med fordon med HVO som drivmedel.
Lämna ett svar