Busstillverkaren Solaris håller på att utveckla en dubbelledad, drygt 24 meter lång trådbuss. Målet är att utveckla en plattform för serieproduktion av 24 meter långa batteri-, hybrid- och trådbussar. Den första dubbelledade trådbussen från Solaris väntas vara färdig framåt halvårsskiftet i år.
Solaris ser bussen som ett logiskt steg i företagets utvecklingsarbete. Redan år 2006 lanserade man hybridbussar i serieproduktion och sedan 2011 har Solaris fullelektriska bussar i sitt utbud.
Nyligen fick presenterade Solaris en trådbuss med bränslecellsdriven räckviddsförlängare till lokaltrafiken i Lettlands huvudstad Riga.
Efter lanseringen i sommar ska den nya, 24-meters trådbussen testas i flera europeiska städer innan den ska typgodkännas för reguljär trafik.
Drivlinan utgörs av två elmotorer och två drivaxlar. Batteripaket i bussen laddas under färd från luftledningarna. Med hjälp av den energi som lagras i batterierna ska bussen kunna köras även utan luftledning. För att underlätta körning i stadstrafik kommer bussens fjärde axel att vara styrande. För en snabb på- och avstigning vid hållplatserna får bussen en unik dörrkombination: 2-2-2-2-2.
Förarplatsen får en individuell luftkonditionering och föraren kommer att ha två 8-tumsmonitorer som visar bilder från dels en kamera som är riktad mot pantografen på busstaket, dels en yttre kamera som är monterad bakom den första leden. Dessutom finns en monitor där föraren kan se bilder från TV-kameror vid dörrarna liksom från en backkamera.
För passagerarinformation finns tre 29-tums monitorer. Luftkonditionering, ett flertal USB-uttag och LED-belysning finns i passagerarutrymmet.
Antalet sittplatser är 53. Av dessa finns 16 i låggolvsdelen. Dessutom finns platser för rullstolar, barnvagnar och ett utrymme för cykeltransport.
Lämna ett svar