Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Historisk premiär för förarlös busstrafik

På onsdagen var det Skandinavienpremiär för självkörande bussar i allmän trafik. Foto: Ulo Maasing.

”En historisk dag”. Så beskrev Kristoffer Tamsons(M), trafiklandstingsråd i Stockholms läns landsting, premiären på onsdagen för den förarlösa busstrafiken i Kista i norra Stockholm. För första gången i Skandinavien körs nu förarlösa bussar med passagerare i trafik på allmän väg. Även om det i praktiken handlar om linjetrafik är de förarlösa bussarna i Kista en försöksverksamhet. Men redan under sensommaren planeras reguljär trafik i den nya stadsdelen Barkarbystaden i Järfälla kommun.

Projekt Autopiloten har det döpts till, projektet med autonoma bussar i Kista.

Ett stort mediauppbåd fanns på plats vid premiären på onsdagen. Och intresset från allmänheten fick premiärturen att komma av sig lite grann.

Vid linjens ena ändhållplats, Kista Galleria, stod intresserade människor så nära att bussens sensorer av säkerhetsskäl inte släppte fram bussen. Och trots ett idogt automatiskt plingande från bussen tog det en stund innan premiärturen kunde fortsätta.

– Skönt att säkerheten fungerar som den ska, kommenterade Kristoffer Tamsons humoristiskt.

Sedan kom trafiken igång, som här på Kistagången:

Under ett halvår kommer två autonoma bussar från EasyMile att köra den 1,5 kilometer långa linjen mellan Kista Galleria och Scandichotellet Victoria Tower med ett par hållplatser emellan. Där stannar bussarna automatiskt för att släppa av eller på passagerare.

Med på premiärbussen var Stockholms trafiklandstingsråd Kristoffrer Tamsons(M), trafikborgarrådet Daniel Helldén(MP) och Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier och ordförande i Drive Sweden. Foto: Ulo Maasing.

Toppfarten är 20 kilometer i timmen och även om bussarna är självkörande finns en bussvärd ombord som kan ta över kontrollen, även om det inte finns någon ratt.

De självkörande bussarna kör en linje i Kista i norra Stockholm. Det går inte att missta sig på hållplatserna. Foto: Ulo Maasing.

Trafiken är igång vardagar klockan 7 – 18 och resorna är fria. Varje buss kan ta elva passagerare.

Själva trafiken körs av Nobina som är en av en rad partners bakom projektet. Andra är SL, Stockholms stad, Ericsson, SJ, fastighetsbolaget Klövern, Urban ICT Arena, KTH och innovationsnätverket Drive Sweden.

– De förarlösa bussarna är en del av kollektivtrafikens framtid. Över hela världen pågår en snabb urbanisering och den kräver en fungerande kollektivtrafik. Dagens traditionella kollektivtrafik behöver kompletteras med smart mobilitet, sa Kristoffer Tamsons vid premiären på onsdagsförmiddagen.

– Rätt utnyttjad kan kollektivtrafiken bli själva drivkraften i den moderna staden, menade Tamsons som framför sig såg att det inte kommer att dröja många år innan vi också har fullstora, självkörande bussar.

Helt nya möjligheter
Stockholms trafikborgarråd, Daniel Helldén(MP), tog upp trafiken i framtidens Stockholm.

– Den yta som trafiken tar upp måste minskas. Här kommer självkörande bussar att öppna helt nya möjligheter. De är nyckeln till den nya, levande staden, till stadsutvecklingen.

Försöket i Kista syftar inte bara till att prova och utveckla själva tekniken. Det ska också, åtminstone delvis, ge svar på frågor om hur självkörande bussar påverkar stadsmiljön, stadsbyggandet, boende, miljö och en hel rad andra punkter.

– Det är oerhört viktiga frågor för oss som fastighetsägare, förklarade Rutger Arnhult från Klövern, ett fastighetsbolag i Kista som har engagerat sig i projektet med självkörande bussar.

– Vi är beroende av att våra fastigheter är tillgängliga med kollektivtrafik för att de ska vara attraktiva för hyresgäster. Då måste man kunna ta sig fram även den sista biten, från exempelvis en station. Där har självkörande bussar en stor funktion.

Samma resonemang ligger bakom SJ:s engagemang i projektet, likaså Nobinas.

– Med den här tekniken hittar vi lösningen för den sista kilometern så att kollektivresenären kan åka från dörr till dörr. Nästan, i alla fall, sa han.

En viktig del i projektet är att ta reda på hur resenärerna uppfattar de förarlösa bussarna. Forskare vid KTH i Stockholm ska aktivt följa projektet.

– Det är fundamentalt att se hur resenärerna ser på autonoma bussar. Kommer de att öka kollektivresandet eller kommer man att fortsätta åka bil? Hur blir acceptansen av bussarna och tjänsten. Blir det hållbart? Det är en del av de frågor vi vill ha svar på, förklarade Anna Perneståhl från KTH.

Likt en EPA-traktor måste de autonoma bussarna än så länge ha en varningstriangel bak. Foto: Ulo Maasing.

På plats vid premiären fanns också Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier och ordförande i det strategiska innovationsprojektet Drive Sweden samt tidigare infrastrukturminister.

– Äntligen, utbrast hon, och pekade på att Sverige på området med självkörande fordon tillhör de ledande nationerna i världen.

– Det mest intressanta här är hur man kan utnyttja självkörande fordon till nya mobilitetstjänster och även för godstransporter. Det är viktigt att kommuner och regioner, som Stockholms stad och landstinget visar ledarskap för att driva utvecklingen framåt. Och det är bra att regeringen visar ledarskap genom att skapa en lagstiftning som gör utvecklingen möjlig.

– Får vi det här att fungera kommer det att betyda mycket, inte minst när det gäller att bygga bostäder och bygga smart.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)