
Ken Forsberg, CWUX bussbranschförening: Varför vågar politikerna inte prioritera busstrafik? Foto: Ulo Maasing.
Varför kan och vågar våra politiker satsa på extremt dyr infrastruktur för spårvagnar men inte ens prioritera dagens busstrafik? Frågan ställs av Ken Forsberg, styrelseledamot i CWUX bussbranschförening, i ett inlägg i Upsala Nya Tidning på måndagen. Han pekar på att BRT, Bus Rapid Transit, är ett starkt alternativ till den miljardslukande spårvägssatsning som Uppsalas styrande politiker har beslutat om.
– BRT är en modern trafiklösning som skulle ge Uppsala kapacitetsstark kollektivtrafik till en femtedel av vad en spårlösning kostar, skriver Ken Forsberg.
CWUX bussbranschförening, där Forsberg är engagerad, är bussföretagens branschorganisation i Dalarna, Gävleborgs län, Uppsala län och Västmanlands län.
– Det spelar ingen roll om man ställer ett fordon med gummihjul eller en spårvagn med järnhjul på Kungsgatan i rusningstrafik, det tar lika lång tid att ta sig fram. Det är infrastrukturen som avgör snitthastigheten på det kollektiva färdmedlet och här blir det plötsligt spännande, framhåller Ken Forsberg.
– Varför kan och vågar våra politiker, när det gäller spårvagn, prata om prioriteringar för fordonet och föreslå extremt dyra infrastrukturlösningar när man samtidigt inte ens vågar prioritera den busstrafik som går idag, frågar han.
Forsberg pekar på situationen idag på Uppsalas infarter.
– Där har inte bussen någon gräddfil. Vi som reser kollektivt får sitta i köerna lika länge som bilisterna.
Han pekar på en rad exempel, både i mindre städer i Europa och i globala storstäder, där BRT-lösningar fungerar mycket bra.
– Köpenhamn har Nordens mest trafikerade busslinje där man räknar med cirka 20 miljoner passagerare per år. 2200 passagerare i timmen eller runt 75000 per dag. Fordonen, som tar 150 personer körs delvis på egna vägar och körfält. Investeringen har varit en bråkdel av vad man nu tänker sig plöja ner i spårväg i Uppsala.
Lämna ett svar