Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nya mobillagen: ”Ompröva komradioförbud för buss i kollektivtrafik”

På torsdagen beslutade regeringen att införa undantag från den nya ”mobillagen”. Från den 12 mars får blåljuspersonal och vägtransportledare åter använda handhållen kommunikationsutrustning medan man kör. Även bussföretsg bör undantas från de nya reglerna – eller få minst ett års dispens, kräver Sveriges Bussföretag. Foto: AleWi/Wikimedia Commons.

Sedan den 1 februari är det inte tillåtet för en förare att använda en mobiltelefon eller annan kommunikationsutrustning genom att hålla den i handen. På torsdagen beslutade regeringen att blåljuspersonal och vägtransportledare ska undantas från den 12 mars. Sveriges Bussföretag ill att även bussföretag som kör kollektivtrafik ska undantas.

Organisationen betonar att man tycker att den ya bestämmelsen om förbud att hålla mobiltelefon i handen då man kör är bra. Däremot vill man att bussförare i kollektivtrafik också ska undants från förbudet mot annan handhållen kommunikationsutrustning under ett år.

Bussföretagen pekar på att bussar i kollektivtrafik i regel är försedda med kommunikationsradio för kontakt mellan bussföretagets trafikledning och bussföraren. Kommunikationsradion innebär att föraren måste hålla en mikrofon i handen.

Men de nya reglerna innebär att bussförarna tvingas att stanna och stå still för att ha rätt att använda den handhållna mikrofonen. Om inte bussföretagen kan få ett permanent undatag från de nya reglerna, precis om vägtransportledare, behövs minst ett års dispens för att klara av införandet enligt de nya lagkraven, anser Sveriges Bussföretag.

– Bussförare och trafikledning måste kunna kommunicera under färd. Regeringens bestämmelse om mobilförbud vid ratten är bra men beslutet i sig omfattade mer än bara mobiltelefoner. Beslutet gick fort och bussföretagen var ej beredda på den utökade omfattningen, säger Anna Grönlund branschchef och vice vd Sveriges Bussföretag.

– Med minst ett års dispens skulle bussföretagen ha möjlighet att införskaffa ny, anpassad kommunikationsutrustning. Det är inte hållbart att behöva stanna bussen för kontakt med trafikledningen.

Share Dela

Taggat som: , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)