Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussföretag vann mot Transportstyrelsen: ”Viktig seger för branschen”

Tomas Byberg, Byberg & Nordin: ”En viktig seger för hela bussbranschen”. Foto: Ulo Maasing.

Två små misstag av bussförare när det gäller kör- och vilotidsreglerna gjorde att Transportstyrelsen krävde bussföretaget Bygberg & Nordin på kännbara böter, eller sanktionsavgifter som det egentligen heter. Nu har fallen avgjorts av Kammarrätten i Sundsvall där Byberg & Nordin vann mot Transportstyrelsen. ”En viktig seger”, säger bussföretagets vd Tomas Byberg om den prejudicerande domen. Men Transportstyrelsen tycker inte att domen ändrar särskilt mycket.

De två fel som Transportstyrelsen slog ner på var dels att en förare av misstag tryckt ut sitt förarkort under färd, varför sträckan inte registrerades korrekt, dels att en annan förare råkade sätta in kortet i fel fack, vilket även det innebar felregistrering av färden.

Men Kammarrätten anser inte att Buyberg & Nordin ska tvingas betala någon sanktionsavgift för förarnas misstag.

– Det är en viktig seger för hela branschen, och det är första gången ett företag frias. Vi har efterfrågat en helhetsbedömning länge, äntligen är den här. Domen bevisar att vi som företag gjorde allt vi kunde för att informera och utbilda våra förare om reglerna, och att misstagen inte är på grund av vår bristande kontroll, säger Tomas Byberg till Svenskt Näringslivs nyhetsbrev.

Han hoppas nu att Transportstyrelsen skärper sig och blir mer verklighetsförankrad i sin regeltillämpning.

– Reglerna är till för att inte snedvrida konkurrensen genom oschyssta villkor, inte utgöra en trafikfara och inte vara dåliga för förarens sociala situation. Ärliga misstag kan knappast uppfylla något av kriterierna. Nu hoppas vi få slut på fånigheterna, och att myndigheten fokuserar på de riktiga skurkarna, säger han till Svenskt Näringslivs nyhetsbrev.

– Jag tycker att domen borde leda till att Transportstyrelsen i framtiden, innan en sanktionsavgift skrivs ut, sätter sig in i bolagets arbete med kör och vilotider. Det är ju endast om det finns brister i detta som en sanktionsavgift skall utdelas. I nuläget börjar man med sanktionsavgiften utan att undersöka om det finns verklig grund för en sådan.

– Tidigare har vi gjort allt vi kunnat för att göra rätt, men aldrig nått hela vägen fram. Det höll på att smyga sig in en resignation, att man blev dömd oavsett hur hårt vi jobbade med att följa reglerna.

På Transportstyrelsen menar man dock att domen inte innebär någon större förändring.

–Ja, domen är ju prejudicerande, men vi tycker inte att den förändrar särskilt mycket. Transportstyrelsen tycker att man ska arbeta förebyggande, det tycker domstolen också. Men det måste finnas utrymme för mänskliga faktorn vid felaktigheter, säger Kenneth Eriksson, utredare på Transportstyrelsen till nyhetsbrevet från Svenskt Näringsliv.

Även Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund är nöjd med domen som hon anser vara mycket glädjande och ha stor betydelse för branschen. Däremot säger hon sig vara förvånad över Transportstyrelsens reaktion på domen.

– Det är något förvånande att Transportstyrelsen inte tillmäter domen större betydelse. Enligt min uppfattning är domstolsutslag viktiga för att etablera en rättssäker praxis i den här frågan, säger hon till Svenskt Näringslivs nyhetsbrev.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)