Scania inleder samarbete med det kinesiska företaget Haylion Technologies, som fokuserar på lösningar för självkörande, elektrifierade och uppkopplade fordon för den kinesiska transportindustrin. Syftet är att skynda på utvecklingen av självkörande elektriska fordon, bland annat stadsbussar.
Scanias nya partner har redan självkörande bussar i trafik i den kinesiska storstaden Shenzhen som i praktiken också är världens elbusshuvudstad med över 16 000 elbussar i trafik. Det kan jämföras med något tiotal i Sverige.
– Partnerskapet ger oss unika möjligheter att bidra till och dra fördelar av den snabba teknologiutveckling som pågår i Kina inom de strategiskt viktiga områden som jälvkörande, elektrifierade och uppkopplade fordon är.
Scania och Haylion Technologies kommer att arbeta tillsammans inom områdena fossilfria transporter med, främst elektrifierade, självkörande fordon samt stadsbusstrafik.
Haylion Technologies testar sedan början av december självkörande bussar i allmän trafik tillsammans med den stora bussoperatören Shenzhen Bus Group. De bussar som används kan ta upp till 19 passagerare och är därmed något större än de självkörande bussar som Nobina testar i Kista i norra Stockholm.
Den linje som bussaarna för närvarande kör är, liksom i Kista, kort: 1,2 kilometer. Toppfarten är 40 kilometer i timmen och priset för de Kinatillverkade bussarna uppges till cirka 600 000 kronor.
Haylion Technologies uppger att man själv utvecklat tekniken på bussarna som bland annat utgörs av lasersensorer, radar, kamera, gps och ultraljudssensorer.
Redan under sensommaren förra året testade ett annat företag, China Railway Rolling Stock Corp, en tolvmeters, förarlös buss i Peking.
Här är en video (på engelska) om de förarlösa bussarna i Shenzhen:
Lämna ett svar