Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Van Hool får Europas största order på bränslecellsbussar

Europas största beställning på bränslecellsbussar gäller 40 tvåaxliga Van Hool A330, alltså av samma modell som den här bussen. Bilden visar dock en buss för vänstertrafik, avsedd för London. Foto: Van Hool.

Den belgiska busstillverkaren Van Hool, som i Sverige är mest känd för sina turistbussar, har fått en stororder på bränslecellsbussar till två tyska städer, Köln och Wuppertal. Ordern är den största beställning av bränslecellsbussar som hittills har gjorts i Europa och gäller 30 bränslecellsbussar till Köln och tio till Wuppertal. Bussarna kommer att byggas i Van Hools belgiska fabrik i Koningshooikt. De första bussarna ska levereras under våren 2019.

De 40 bussarna är bränslecellshybrider, alltså en kombination av bränsleceller och batterier. De får en tank för 38,2 kilo vätgas som ger dem en räckvidd på 350 kilometer enligt tillverkaren.

Vätgasen konverteras till elström i bränslecellen och utsläppen utgörs endast av vattenånga. Batterierna levererar ytterligare energi när det behövs. Bromsenergin återvinns. Omkring åtta kilo vätgas förbrukas för att köra en sträcka på 100 kilometer.

De aktuella bussarna är tvåaxliga, tolv meter långa stadsbussar av modell Van Hool A330. De utrustas med bränslecellsmodul från kanadensiska Ballard Power Systems samt med en elmotor på 210 kW från Siemens. Bussarna till Köln får 29 sittplatser och 46 ståplatser medan bussarna till Wuppertal får 49 ståplatser. Dessutom finns plats för två rullstolar och en barnvagn.

– Den här ordern är unik och den största någonsin på bränslecellsbussar i Europa. Den är ett rejält lyft för användning av bränslecellsteknologi i kollektivtrafiken. Över hela Europa arbetar kollektivtrafikföretag med att göra sina bussflottor gröna, säger Van Hools vd Filip Van Hool.

Köln har sedan 2014 två bränslecellsdrivna Van Hool i trafik. Foto: Van Hool.

Köln, som har beställt 30 bussar, har sedan maj 2014 två treaxliga bränslecellsbussar från Van Hool i trafik.

– Bussar med vätgasdrivna bränsleceller är bland de mest miljövänliga fordonen i kollektivtrafiken. De ger inga skadliga utsläpp och är mycket tystare än konventionella bussar, kommenterar Eugen Puderbach, vd för lokaltrafikföretaget RVK, Regionalverkehr Köln GmbH.

– Eftersom elbussar inte har tillräcklig räckvidd för vårt linjenät är vi glada att vi med bränslecellsbussar kan skapa en miljövänlig trafik i Wuppertal. Vi producerar också vätgas på ett miljövänligt sätt, säger Ulrich Jaeger, affärschef vid lokaltrafikföretaget i Wuppertal, WSW mobil GmbH.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)