Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Internationellt fokus på förarbrist och rekryteringsbehov

Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund (i mitten) representerade den europeiska bussbranschen på ett internationellt seminarium om förarbrist och rekryteringsbehov av förare.

Det är inte bara i Sverige som det finns ett stort behov av yrkesförare, både inom busstrafik och godstrafik. Behovet är detsamma i nästan hela EU. På onsdagen hölls ett internationellt seminarium i Bryssel om förarbrist, kör- och vilotider med mera.

Seminariet arrangerades av den internationella vägtransportunionen, IRU. Seminariet behandlade behovet av förare inom buss- och godstrafikbranschen samt behovet av förändrad lagstiftning som till exempel kör- och vilotider.

På seminariet representerade Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund den europeiska bussbranschen. Medverkade gjorde också företrädare från IRU samt europeiska branschorganisationer för buss- och lastbilsföretag.

EU- parlamentarikern Peter Lundgren(SD) var också inbjuden för att ge kommentarer på branschens diskussioner utifrån ett politiskt perspektiv, då Peter Lundgren är ansvarig rapportör för flera av dessa frågor i EU-parlamentet. Han lyfte sina erfarenheter som yrkesförare och höll med Anna Grönlund bland annat om behovet av att få bort den så kallade 50-kilometersgränsen för unga bussförare.

Anna Grönlund tog bland annat upp det stora behovet att rekrytera förare till både buss- och godstrafiken i Sverige.

Att samma behov finns i i stort sett alla EUs medlemsländer vittnade de drygt 60-talet åhörare samstämmigt om. Vikten av att få fler kvinnor och ungdomar intresserade av branschen liksom möjligheten att utbilda EUs många migranter lyftes i diskussionen.

Här pekade Anna Grönlund på det faktum att den svenska bussbranschen varit väldigt framgångsrik med att integrera och anställa nya svenskar. Idag är 43 procent av svenska bussförare i yrkesmässig trafik utrikes födda.

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

  1. Är vi nu på säsong 4 i ämnet förarbrist. Det nya denna säsong var att det ser lika dant ut i Europa. Man undrar lite varför branschen inte ställer sig frågan varför man inte vill bli förare. Hur många tar idag körkort till buss och lastbil och betalar ur egen ficka. Den största delen kommer via arbetsförmedlingen och vuxenutbildning idag. Man är utbildad till något helt annat som man av olika skäl inte längre jobbar med. Risk finns med detta sätt att rekrytera att man får personer som inte tycker det är det självklara yrket. Man vill jobba med det man utbildade sig till. Samma risk finns nog bland utrikes födda. Sen att det är svårt att locka ungdomar tror jag att familjebildningen är en stor orsak. Är man singel kan det vara kul att köra turistbuss kanske köra nere i Europa. Men när du har familj,småbarn så tär det på förhållandet när man är borta allt som oftast. Kör man kollektivtrafik så här man ju tiderna som ett problem. Tidiga mornar kvällar och nätter. Här jobbar man 40 eller 38.25 timmars vecka oavsett tid på dygnet. Avtalsrörelserna de senaste åren har man inte gjort speciellt mycket för att göra yrkena spännande och lockande. Samma visa varje gång så lite lönepåslag som möjligt på grundlön och ob tillägg. Det kanske är här orsaken finns varför man inte aktivt söker sig till yrket.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)