Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

BYD fortsätter global elbussexpansion

Istället för att bygga kompletta elbussar satsar BYD i sin nya fabrik i Brasilien på partnerskap med en av Latinamerikas största busstillverkare, Marcopolo. Först ut är batteribussen D9W. Bild: BYD/Marcopolo.

Den kinesiska elbusstillverkaren BYD fortsätter sin globala expansion. Företaget har nu invigt ytterligare en fabrik utanför Kina, den här gången i Brasilien som är en stor marknad för flera av de stora europeiska busstillverkarna. Och liksom i Storbritannien, där man samarbetar med brittiska ADL (Alexander Dennis) satsar BYD i Brasilien på samarbete med en välkänd, lokal karossör.

BYD har nämligen ingått partnerskap med den stora brasilianska karossören och busstillverkaren Marcopolo, som är en av de ledande aktörerna på den latinamerikanska marknaden.

I sin nya chassifabrik i den brasilianska staden Campinas koncentrerar sig BYD på det område där man är som mest konkurrenskraftig, nämligen drivlina och batterier, samtidigt som man slipper etablera en komplett bussfabrik. Istället kommer Marcopolo att svara för karosserna.

Den första modell som BYD/Marcopolo lanserar har fått beteckningen D9W och är en 13,2 meter lång stadsbuss som av BYD uppges ha 300 kilometers räckvidd.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)