Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nu kommer Volvos elektriska ledbuss

I juni sätts de två första helt elektriska ledbussarna från Volvo i trafik på stomlinje 16 i Göteborg. Bild: Volvo Bussar.

De första batteridrivna elbussarna från Volvo sätts i trafik i Göteborg i juni. Då ska två helt helt eldrivna ledbussar i prototyputförande testas på en del av linje 16. Det är en stomlinje som har hög turtäthet och ett stort antal resenärer. Försöken med eldrivna ledbussar bedrivs inom ramen för ElectriCitysamarbetet, som sedan 2015 kör elektrifierade bussar i trafik på linje 55 i Göteborg.

De två nya bussar som tas i bruk i sommar är 18,7 meter långa ledbussar med plats för upp till 135 personer varav 38 sittande. Bussarna är bland annat utrustade med fyra dubbeldörrar, stora fria golvytor och ergonomiskt utformade ledstänger, handtag och ryggstöd för stående passagerare.

Formgivarna har också fokuserat på att skapa en färgstämd interiör med väl avvägd belysning. Tanken är att ett stort antal passagerare snabbt ska kunna kliva på och av vid varje stopp, samtidigt som resan ska bli så behaglig som möjligt. Ombord finns gratis wifi, möjlighet att ladda mobilen och utökad trafikinformation.

Förutom fordonen har man utvecklat informationen ombord på bussarna där nya typer av skärmar både in- och utvändigt kommer att testas.

Dessutom kommer hållplatserna vid Eriksbergstorget och Lindholmen att få nya väderskydd. På två hållplatser, Eriksbergstorget och Sahlgrenska, kommer laddstationer att finnas. Laddstationerna baseras på det gemensamma gränssnittet OppCharge, som innebär att de kan användas även av elbussar från andra tillverkare.

– Genom att testa elledbussar med hög kapacitet på en linje med många resenärer kan vi ge fler göteborgare ett attraktivt alternativ till den egna bilen. De nya eldrivna bussarna är betydligt tystare än dieselbussar, helt utan avgasutsläpp och utformade för att ge en smidig och bekväm resa. Det blir också ett viktigt underlag inför beslut om framtida satsning på elbussar säger Lars Holmin (M), ordförande i Västtrafik.

Mellan den 14 och 21 juni kommer de nya elbussarna att gå som ”Volvo Ocean Race-linjen” mellan Nordstan och Frihamnen i samband med aktiviteterna runt racet.

Från och med den 25 juni börjar bussarna köra utmed linje 16, mellan Eriksbergstorget och Nordstan på morgonen och kvällen, och till Sahlgrenska under dagtid. Trafiken kommer att skötas av Transdev som redan idag kör linje 16.

– Linjesträckan är en av de mest frekventerade i Göteborg, vilket ger oss möjlighet att verkligen sätta tekniken på prov. Bland annat är batterierna dimensionerade för att bussarna ska kunna köras utan avbrott för laddning under högtrafik.

– Istället sker laddningen vid tidpunkter när belastningen än mindre, antingen vid någon av de två laddningsstationer som byggs på linjen eller när bussen är inne i depå. Elbussar är tysta och utsläppsfria och skapar nya möjligheter för stadsplanering. Det känns extra bra att kunna bidra till att sänka bullernivån vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset, säger Håkan Agnevall,  vd för Volvo Bussar.

Laddinfrastruktur och kraft till bussarna kommer från Göteborg Energi.

– Vi bidrog med laddinfrastrukturen och laddningen av linje 55 och det var självklart för oss att även vara delaktiga i utvecklingen av den nya högkapacitetsbussen på linje 16, säger Fredrik Persson, projektledare på Göteborg Energi. Förutom att testa laddningen av de nya bussarna, utvecklar vi även vår affärsmodell för att kunna erbjuda laddning som tjänst i framtiden.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)