Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Premiärdags i Östersund för Scanias elbussar

En av Scanias helt eldrivna Citywide laddar på ändhållplatsen i Torvalla i Östersund. Foto: Ulo Maasing.

Från den 19 mars förändras Östersund. Då börjar elbussarna rulla på en av stadens tyngsta busslinjer. Samtidigt är det premiär för Scanias elbussar i reguljär trafik, om man bortser från ett försök med en kontaktlöst laddad buss i Södertälje i fjol. Till en början sätts tre bussar i trafik i Östersund. Under första kvartalet nästa år kommer ytterligare tre. Och mot slutet av 2019 räknar Scania med att vara redo för serieproduktion av elbussar. Vi besökte Östersund en smällkall men solig dag i månadsskiftet februari/mars.

Termometern visade på 24 minusgrader och det var inte utan en viss spänning vi åkte ut på provtur med en av de första tre elbussarna. Inga problem. Behaglig värme inne i bussen, laddningen vid ändhållplatserna fungerar utmärkt och energiförbrukningen var som den skulle.

De nya elbussarna kommer att märkas i stadsbilden i Östersund. Foto: Ulo Maasing.

Laddning sker via pantograf vid linjens båda ändhållplatser. Laddstationerna levereras av ABB. Foto: Ulo Maasing.

Om det inte vore för den särskilda folieringen som får bussen att sticka ut skulle få människor märka att det är en helt ny Scania Citywide stadsbuss som rullar förbi.

På taket finns visserligen laddutrustningen med två skenor, men den är knappast iögonfallande. Mycket mer slående är hur tyst bussen är, både utvändigt och invändigt. Faktiskt så tyst att det från 2019 kommer lagkrav på externljud som ska göra fotgängare och cyklister uppmärksamma på att ett elfordon nalkas.

Förarmiljö
Förarmiljön är inte heller särskilt olik en vanlig Scania Citywide, även om det är en viss skillnad i instrumenteringen. Varvtalsmätaren är exempelvis ersatt med ett instrument som visar batteriernas laddstatus. Vid körning är skillnaden för föraren större med en betydligt tystare arbetsmiljö som dessutom är vibrationsfri.

– De förare som hittills har kört bussen har varit positiva. Man uppskattar tystnaden och frånvaron av vibrationer, men också att bussen svarar mycket snabbt när man startar och accelererar. Accelerationen är i själva verket strypt med elektronik så att drivhjulen inte ska spinna loss eller passagerare riskera att ramla bakåt, men också för att spara energi, berättar Scanias Alexander Drexel som demonstrerar bussen för oss.

Bromsenergin återvinns så det gäller för förarna att också bromsa så energieffektivt som möjligt. Som hjälp har förarna ett instrument som sätter ”betyg” på inbromsningar. Som bäst kan föraren få fem stjärnor för en inbromsning. Men betyget visas först när bussen står stilla.

Alexander Drexel har arbetat i tio år med frågor som rör elektrifierade fordon inom Scania. Nu är han engagerad i elbussprojektet och kommer de närmaste veckorna att leda utbildningen av samtliga förare vid Nettbuss Stadsbussarna i Östersund. Ett hundratal förare ska utbildas, två timmar per förare. Samtliga förare i stadstrafiken ska kunna köra elbussarna. Första veckan som bussarna går i reguljär trafik finns också medarbetare från Scania på plats för att hjälpa till vid behov.

– 24 grader var det när vi besökte Östersund.Men det var inga problem för elbussarna. Foto: Ulo Maasing.

Spar energi
Den första helelektriska Scania Citywide visades för första gången för en bredare publik under den stora bussmässan Busworld i Kortrijk i höstas. Det är också en av de tre bussar som den här månaden sätts i trafik i Östersund. Det är låggolvsbussar med plats för 23 sittande och 57 stående passagerare, alternativt 23 sittande, 49 stående och två rullstolsburna resenärer.

Bussarna har ESP, elektronisk stabilitetskontroll, något som inte brukar finnas på stadsbussar. Elmotorn är på 130 kW och litium-jonbattrerierna på 110 kWh. Av viktskäl är batterierna monterade över såväl bak- som framaxel. Redan de tre ytterligare bussar som kommer i början av 2019 kommer att ha starkare elmotorer på 220 kW vid kontinuerlig drift och 295 kW vid toppbelastning samt ett större batteri på 150kWh..

Såväl värme som luftkonditionering är stora energislukare och på elbussar är det särskilt viktigt att hålla ner energiförbrukningen. Golv i kompositmaterial, extra isolering i taket och LED-belysning inne i bussen är exempel på åtgärder för att spara energi.

Alexander Drexel har arbetat med utveckling av elfordon inom Scania under tio år. Foto: Ulo Maasing.

Mer kommer när nästa generation av bussen lanseras i början av nästa år. En helt ny kaross och större energilagring tillhör nyheterna.

En del av linje 6 som ska trafikeras av elbussarna går på reserverade bussgator, som här i nya förorten Brittsbo. Foto: Ulo Maasing.

Hur nästa bussgeneration kommer att se ut vill inte Alexander Drexel avslöja. Men det är knappast någon vild gissning att man kommer att se släktskapen med den nya lastbilsgeneration som Scania lanserade 2017. Med stor sannolikhet kommer dock nästa generations buss inte att visas på IAA-mässan i Hannover i september i år eller Persontrafikmässan i Stockholm i oktober.

– Däremot är den stora, internationella UITP-mässan i Stockholm i maj 2019 högintressant, säger Alexander Drexel.

Tuff linje
Elbussarna ska trafikera den mest belastade busslinjen i Östersund, linje 6. Linjen är drygt fjorton kilometer lång och går från Torvalla i sydöstra delen av Östersund, via centrum och sjukhuset till det nya, stora bostadsområdet Brittsbo i norr. Turtätheten är 15 minuter i högtrafik och trafiken klaras med sex bussar. Linjen har drygt 800 000 resenärer om året och trafiken är igång 16 timmar/dag. Varje buss avverkar 330 kilometer om dagen.

Laddning sker vid de båda ändhållplatserna via en pantograf som sänks ner mot de två skenorna på busstaket. Laddstationerna på 300 kW är levererade av ABB. De följer standarden OppCharge, vilket gör att operatören inte av tekniska skäl är låst till en fordonsleverantör. En laddning räcker för en färd fram och åter på linjen.

– Det gör att man klarar trafiken även om det skulle vara fel på den ena laddstationen, eller om en försening gör att man inte hinner ladda, förklarar Alexander Drexel.

I Brittsbo tar en laddning cirka fem och en halv minut, i Torvalla lite mer. Anledningen är att ändhållplatsen i Torvalla ligger 70 meter högre än den i Brittsbo – och därmed går det åt mer energi när man kör mot Torvalla.

– På sikt är ambitionen att komma upp i 450 kW i laddstationerna. Då kan laddtiden minskas med ungefär 30 procent, säger Alexander Drexel.

Förutom laddning på ändhållplatserna laddas bussarna också i depå nattetid. Men enbart depåladdning skulle inte fungera med tanke på hur långt bussarna kör varje dag.

– Jag är helt övertygad om att det behövs en mix av depåladdning och snabbladdning ute på linjen. En teknik klarar inte all trafik. Men det skulle vara bra om man klarar trafiktopparna utan att behöva ladda, säger Alexander Drexel.

När laddningen är avslutad måste pantografen vara helt uppe innan bussen kan köra. Foto: Ulo Maasing.

Brett samarbete
I satsningen på elbussar i Östersund medverkar förutom Scania även Nettbuss, Länstrafiken, Region Jämtland Härjedalen, Jämtkraft, Trafikverket och Krokoms kommun. Satsningen ingår i Östersunds arbete för att bli fossilbränslefritt och energieffektivt till år 2030.

Elbussarna ska köras på lokalproducerad och förnybar el. Dessutom ger de fler möjligheten att åka kollektivt eftersom linjenätet har utvidgats och turtätheten ökat.

För Scania är medverkan i projektet inte lönsamt på kort sikt, utan en del av företagets utvecklingsarbete. För Östersunds kommun handlar det om en satsning på drygt 7,5 miljoner kronor inklusive laddinfrastruktur,hållplatser, vändplan, skyltar med realtidsvisning och uppvärmda plattor på hållplatserna. Trafikverket medfinansierar genom stadsmiljöavtal med 3 175 000 kronor.

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Nyheter, Reportage

2 kommentarer »

  1. Antar att det är Hybricon som tillverkar hjulaxlarna men det framgår inte av artikeln. 22 bussar har dom sålt till kommunen så mer kredit till Hybricon

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)