Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Varannan reser, de flesta är nöjda med kollektivtrafiken

Sveriges nöjdaste kollektivresenärer finns i Karlstad. Foto: Karlstadsbuss.

Nästan hälften av svenskarna reser regelbundet med kollektivtrafiken. De vanligaste skälen till att man gör det är att man slipper parkera, att det är miljövänligt eller att man saknar körkort eller tillgång till bil. Bland personer som sällan nyttjar kollektivtrafiken är de vanligaste skälen till att inte resa kollektivt att man föredrar bil och att avgångarna inte passar. Det visar siffror från Kollektivtrafikbarometern 2017 som presenterades på tisdagen.

Av personer som reser med bil och sällan åker kollektivt har hälften övervägt att byta ut bilresan mot kollektivtrafik.

Andelen kunder som sammanfattningsvis är nöjda med kollektivtrafikbolaget uppgår till 58 procent, vilket är en minskning med fyra procentenheter jämfört med för ett år sedan.

Allra nöjdast är Karlstadsbuss´resenärer med 84 procents kundnöjdhet. Det är tredje året i rad som Karlstadsbuss toppar.

– Vi försöker ständigt att lyssna på våra kunder och låta deras önskemål slå igenom i utvecklingen av Karlstadsbuss och vi är glada och tacksamma att få denna bekräftelse, säger Mattias Bergh, chef för Karlstadsbuss.

Kundernas nöjdhet med senaste resan. Diagram ur Kollektivtrafikbarometern 2017.

Kundernas nöjdhet med senaste resan framgår av tabellen till höger.

Kollektivtrafikbarometern visar också att 32 procent av kunderna klassas som ambassadörer, en grupp som i hög grad kan tänka sig att rekommendera kollektivtrafikbolaget till andra. Gruppen är överlag mer nöjda med förutsättningarna att resa med kollektivtrafik, framförallt vad gäller att det är enkelt att resa, att man sparar tid genom att resa med bolaget samt att avgångstiderna passar kundens behov.

I 80 procent av kollektivtrafikresorna kommer resenären fram i tid till resmålet. Tre procent av samtliga resor är försenade över 15 minuter.

– Vi har intervjuat 67 500 personer under hela 2017 kring resvanor, kvalitet och service, säger Mattias Andersson, projektledare på branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik.

– Men även om kunderna överlag är nöjda visar undersökningen att vi måste fortsätta med att utveckla kollektivtrafiken så att det blir enklare att resa, säger Mattias Andersson. Resenärerna ska också kunna lita på att komma fram i tid och tidtabellen behöver passa resenärens behov.

Kollektivtrafiken berör många, 80 procent av Sveriges befolkning reser med den samhällsfinansierade kollektivtrafiken någon gång per år. Den genomsnittliga marknadsandelen är 27 procent av det motoriserade resandet.

Några nyckeltal ur Kollektivtrafikbarometern:

79 procent tycker att förarna och ombordpersonalen har ett trevligt bemötande
72 procent upplever att det känns tryggt att resa med kollektivtrafiken
42 procent tycker att informationen vid förseningar och stopp är bra
32 procent tycker att deras möjligheter att resa kollektivt har ökat

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)