Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Spårvägsplaner i Lund bromsas – storsatsning på elbussar kan komma

I höstas började spåren att läggas för Lunds spårvägslinje. En utbyggnad skjuts nu på en oviss framtid. Foto: Kristina Strand Larsson.

En fortsatt utbyggnad av spårvägen i Lund kommer att dröja om den ens blir av. Allianspartierna i staden har slagit till bromsarna och är överens om att det inte ska ske någon satsning på utbyggnad eller planering av ny spårväg under nästa mandatperiod. Socialdemokraterna tror inte på någon spårvägsutbyggnad åtminstone de närmaste 20 åren. Istället vill man ha en omfattande och snabb satsning på elbussar.

Allianspartierna anger som viktigaste skäl för att slå till bromsarna att busstrafik ger tillräcklig kapacitet, liksom att det skulle vara svårt att hitta medfinansiering (dvs att andra skulle vara med och betala), skriver Skånska Dagbladet.

Lugn för Lundaborna och arbetsro för de kommunala förvaltningarna är andra skäl för att lägga spårvägsplanerna på is.

Socialdemokraterna ser inget behov av spårväg de närmaste 20 åren. Man menar att resandeunderlaget saknas.

Partiet vill istället redan under den kommande mandatperioden se en total övergång till eldrift i stadsbusstrafiken och på så sätt minska trafikbuller och utsläpp.

Endast MP vill fortsätta planeringen för en utbyggd spårväg.

Share Dela

Taggat som: , ,

3 kommentarer »

  1. Bussar bygger på teknik lika gammal som spårvagnar. Skall dom också skrot?
    El tar inte bort bussens nackdelar, snarare tvärtom.. Batterier är tunga och minskar passagerarantalet – om det inte handlar om trådbuss.
    Vänta bara tills linjen är utbyggd, det blir succé. Spårfaktorn.

    • De elbussar som finns idag har inte mindre kapacitet än de gasdrivna som kör i skånska städer. Dessutom kommer Helsingborgsexpressen redan från start vara eldriven.

    • Lukt av konservatism! Blanda inte ihop dagens elbussar med gamla typer!
      Elbussar har redan många fördelar som spårvägar saknar såväl ekonomiskt, tekniskt, logistiskt som säkerhetsmässigt. Utvecklingen av batteriteknikerna, laddningstekniken etc är helt otrolig. Likaså finns det ett växande utbud av bussformer som är optimerade till det lokala typer av trafik man verkligen behöver. Frågan är inte längre om man skall satsa på elbussar utan på vilket sätt och hur snabbt. Det är ett teknikbrott vi har svepts in i och den som kommer för sent straffar historien!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)