Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Utredning öppnar för självkörande fordon

Autonom, självkörande, buss i Kista i Stockholm. Foto: Ulo Maasing.

Vägen mot självkörande, autonoma, fordon öppnas i den utredning som infrastrukturminister Tomas Eneroth(S) på onsdagen tog emot av regeringens särskild utredare, Jonas Bjelfvenstam. Där föreslås ett antal regeländringar som krävs för att det ska bli möjligt att de närmaste åren börja använda och utveckla automatiserade fordon. Men utredningen presenterar också förslag på åtgärder på längre sikt.

– Mest intressant är utvecklingen av automatiseringen inom yrkestrafiken samt för delade och kollektiva transporter. Tekniken kan på sikt också ge nya möjligheter till mobilitet och transporter i glesbygd samt för personer som har begränsade möjligheter till egna transporter idag, säger utredaren Jonas Bjelfvenstam.

– En säker utveckling av automatiserade transporter är en förutsättning för att få acceptans för denna teknik i samhället.

Utredningen föreslår att de nya reglerna ska börja gälla den §1 juli nästa år.

Bland förslagen i utredningen finns att det ska bli ökade möjligheter till försök med förarlösa fordon.

Ansvaret för körningen ska ligga på ägaren till det förarlösa fordonet. Om det finns en förare ombord ska denne inte vara juridiskt ansvarig för de uppgifter som det automatiska körsystemet utför under automatiserad körning. Föraren ska alltså under automatiserad körning inte ha något övervakningsansvar.

Om fordonet körs i gånghastighet eller högst 20 kilometer i timmen ska det inte krävas något tillstånd för försöksverksamet. Däremot måste vissa data lagras för fordon med både automatiserad och manuell körning.

Utredningens utgångspunkt har varit att Sverige i så stor utsträckning som möjligt ska
bejaka en snabb introduktion av fordon med automatiserade funktioner,
som en del i ett större sammanhang där hela transportsektorn står inför stora förändringar.

Utredningen anser att det är nödvändigt att utveckla regelverket i flera steg för möta utvecklingen på området med automatiserad, elektrifierad och digitaliserad mobilitet så att denna kan ske på ett säkert och hållbart sätt.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)