Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Keolis stämmer Värmlandstrafik (uppdaterad)

Vi ses i rätten! Sommaren 2016 var det helt andra tongångar i Värmland när Keolis tog över en stor del av servicetrafiken i Värmland. Anders Wahlén, chef för servicetrafiken vid Värmlandstrafik och Keolis´ vd Magnus Åkerhielm välkomnade premiärresennären Lars Bäckskog. Nu är det klart att Keolis stämmer Värmlandstrafik sedan det blivit rejäl fnurra på tråden mellan parterna. Foto: Värmlandstrafik.

Bussoperatören Keolis stämmer Värmlandstrafik på 80 miljoner kronor. Det står klart nu. Stämningen har hängt i luften länge. I juni förra året sa Keolis upp sitt avtal med Värmlandstrafik om servicetrafiken i Värmland, det vill säga färdtjänst och sjukresor. Det var den 1 juli 2016 som Keolis tog över större delen av servicetrafiken i Värmland efter en upphandlingsprocess som hade pågått i två år.

Men efter ett år hade det alltså skurit sig rejält mellan parterna. Keolis ansåg att trafiken inte planerades effektivt och att trafikplaneringen inte gjordes enligt de förutsättningar som gavs i förutsättningarna när trafiken upphandlades.

– Vi anser att skillnaden är väsentlig jämfört med anbudsförutsättningar som gällde från början. Då har vi rätt att säga upp avtalet, sa då Henrik Gustavsson, Keolis´ områdeschef i Värmland till Värmlands Folkblad.

Nu är det klart att Keolis stämmer Värmlandstrafik på 80 miljoner kronor.

– Beloppet grundar sig på de merkostnader vi har haft för en ineffektiv trafikledning. I beloppet finns också kostnader för att man inte har betalt vår grundersättning fullt ut, och vi har också haft betydande avvecklingskostnader då vi tvingades säga upp avtalet i förtid, säger Keolis´ vd Magnus Åkerhielm till Sveriges Radio P4 Värmland.

– Som operatör för servicetrafiken i Värmland har vi i samtal och möten försökt söka lösningar för de avtalsbrott som Värmlandstrafik begått. Men i efterhand kan vi tyvärr konstatera att Värmlandstrafiks oförmåga att möta sina egna villkor i avtalet har lett till svår ekonomisk skada för oss och i nuläget ser vi inte någon annan möjlighet än att agera på legal väg, säger Magnus Åkerhielm.

– För att effektivt kunna planera 20 000 körningar i månaden krävs det ett fungerande IT-stöd. Med den manuella planeringen såg vi att bilarnas beläggningsgrad halverades och att de tomkördes mycket mer än vad som var nödvändigt.

– Därför köpte vi in ett trafikplaneringssystem till Värmlandstrafik och erbjöd dem det gratis. Men detta valde Värmlandstrafik att tacka nej till. Det är tråkigt att situationen har eskalerat till en stämning men vi hoppas att en juridisk process kan leda till den nödvändiga förändring som krävs, framförallt för resenärernas skull, säger Magnus Åkerhielm.

Keolis körde servicetrafiken i fem av sex områden i Värmlands län. Sedan dess har Värmlandstrafik på nytt upphandlat trafiken som nu körs av andra entreprenörer.

 

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)