Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kör- och vilotider på Busstorget: Så vann Byberg & Nordin mot Transportstyrelsen

Tomas Byberg berättade om när företaget vann mot Transportstyrelsen.

En alltid lika viktig och återkommande punkt på Busstorget är kör- och vilotider. Så även i år, och den här gången med Tomas Byberg, vd på Byberg & Nordin, som intervjuades av branschchefen Anna Grönlund om processen när de vann i Kammarrätten mot Transportstyrelsen.

Av Paula Isaksson

– Det kändes fantastiskt och nu finns det en vägledande dom i Kammarrätten att hänvisa till, konstaterade Tomas Byberg på Busstorget som äger rum under fredag och lördag på Selma Spa i Sunne.

Transportstyrelsens stränga tolkning av kör- och vilotiderna är ett ständigt gissel för turist- och beställningstrafiken. Trots starka påtryckningar från branschen har man ett regelverk som är i princip omöjligt att följa, enligt Tomas Byberg.

– I grunden är reglerna satta så att alla vi som är här på Busstorget idag är mer eller mindre kriminella, tillade han.

Fallet som prövades i Kammarrätten i Sundsvall gällde två fel som hade begåtts av förare på Byberg & Nordin. Den ene råkade sätta förarkortet i fel fack vilket innebar en felregistrering av färden medan den andre av misstag tryckte ut kortet under färd.

Förvaltningsrätten ansåg att företaget skulle betala en sanktionsavgift vilket alltså Kammarrätten avslog.

– Förvaltningsrätten ansåg att vi skulle ha kunnat säkra så att sådana här saker inte skulle kunna hända, men det som Kammarrätten prövade var ifall vi hade vidtagit tillräckliga åtgärder för att undvika överträdelser. Och det ansåg man att vi hade.

Anna Grönlund: Vad är det då för åtgärder som man ska vidta? Vad kan du ge för råd till branschen?

– Det som Kammarrätten tittade på var om vi hade planerat arbetspasset i enlighet med kör- och vilotiderna. Det är också viktigt att det finns en rutin för hantering av färdskrivare och en ren riktig tung punkt verkar vara att man har regelbunden utbildning av förare i kör- och vilotidsfrågor och hantering av färdskrivare.

Fredagens sista punkt var ett inspirationstal med ingen mindre än Tina Thörner, världens bästa kvinnliga kartläsare, som har vunnit flera världsmästerskap och tävlat i teveprogrammet Let´s Dance.

Vimmel bland de 17 utställarna på Busstorget.

Albert Johannesson Vinga Bus Partner och Håkan Kindberg, Scania Sverige.

Irene Svänson, Sandarna Transport, Tommy Johansson, Volvo Truck Center och Mårten Hasselberg, Sandarna Transport passade på att njuta av solen i pausen.

Det gjorde också Bengt Hjort, Lilla Edets Buss samt Anna-Karin Nilsson och Christer Pettersson från Bivab.

Persontrafiks mässgeneral Dan Ågren var på Busstorget precis som Daniel Treptow och Tine Hulthén från Volvo Bussar.

Bland utställarna fanns Margareta Unger och Ulla Lundwall från Cities +Tours samt Marianne Sinkkonen, Finnlines.

Busstillverkarna visade upp sig på Bussforums scen; Maurice In´t Groen från VDL, Andreas Baljhagen från Volvo Bussar, Krister Thulin från Scania Sverige, Claus Bay från Svenska Neoplan och Thomas Ek, EvoBus Sverige.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)