Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Små förändringar kapar kostnader och minskar behovet av bussar

Det går att kapa kostnaderna för busstrafiken genom små förändringar i tidtabellerna, visar en ny studie från K2. Foto: Ulo Maasing.

Det behövs bara marginella förändringar i tidtabellerna för att minska antalet bussar som behövs i kollektivtrafiken. Därmed kan man också sänka kostnaderna för trafiken. Nyckeln är att kapa trafiktopparna något. Det visar en ny rapport från K2, det nationella kunskapscentret för kollektivtrafik.

Trafiktopparna på morgonen när människor färdas till arbete och skola och på eftermiddagen när de reser hem är både dyra för kollektivtrafiken och skapar framkomlighetsproblem. Många fordon, bilar, motorcyklar, mopeder, bussar och cyklar, ska få plats på samma yta under en kort tidsperiod.

Bussflottan dimensioneras efter trafiktopparna vilket innebär att många införskaffade bussar bara används i högtrafik och blir stående i bussgaragen resten av dagen. Eller också skulle man kunna klara sig med mindre bussar än de stora som används idag.

I en studie som har gjorts av Helene Lidestam, K2 och VTI, och Stefan Jonsson, Nobina har man undersökt vilka effekter det får om man förskjuter ett antal bussavgångar i tid högst marginellt, från två till högst trettio minuter.

Resultaten från studien visar att operatören då kan minska antalet använda bussar. Det öppnar för stora kostnadsbesparingar.

Att ändra skoltider, alltså lägga dem tidigare eller senare, är en väg att nå dit, framhålls det i studien. Man kan också undersöka möjligheten att använda så kallad prisdifferentiering i tid, vilket skulle innebära att passagerare betalar en högre taxa i högtrafik och en lägre taxa i lågtrafik.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)