Västtrafik gör nu en storsatsning på elbussar. Från och med nästa sommar kommer elbussar rulla i Borås, Lidköping och Uddevalla. Det beslutade Västtrafiks styrelse på torsdagsförmiddagen. Med start i juni 2019 ska 25 nya elbussar börja rulla i de tre städerna.
– Det här är en mycket viktig satsning för att vi ska kunna nå målen om ett fördubblat resande samtidigt som vi ska minska utsläppen i kollektivtrafiken. Elbussarna kommer att bidra till renare luft, mindre buller och inte minst en behagligare resa för våra resenärer, säger Lars Holmin (M), ordförande i Västtrafiks styrelse.
I Borås kommer tio elektriska ledbussar att rulla på linje 2. I Uddevalla blir det fyra elektriska citybussar på linje 5 och i Lidköping elektrifieras hela stadstrafiken med elva elektriska citybussar.
Hur bussarna kommer att se ut är ännu avgjort. Tekniken väljs utifrån hur trafiken på respektive ort ser ut, där linjens längd och sträckning är avgörande faktorer. Men klart är att bussarna kommer att laddas i depån. Snabbladdning längs linjen eller vid ändhjållplatser väljs alltså bort.
Teknikskiftet sker inom de befintliga trafikavtal som Västtrafik har med Nobina i Borås och Lidköping samt Buss i Väst (Bivab) i Uddevalla. Nu påbörjar trafikföretagen ett arbete med att köpa in bussar och förbereda depåer för laddning av bussarna.
De tio elektriska ledbussarna i Borås sätts i trafik på linje 2 i staden. I Lidköping elektrifieras hela stadstrafiken och i Uddevalla sätts är det linje 5 som elektrifieras.
Trafiken i Borås och Lidköping körs av Nobina, medan Bivb kör stadsbussarns i Uddevalla.
– För Nobina är det förstås oerhört glädjande att kunna fortsätta den positiva samverkan och utvecklingen med Västtrafik som lett till både fler och nöjdare kunder. Där vi genom vårt koncept Nobina Electrical Solutions går från teknik och tester till verklig nytta i kollektivtrafiken, säger Jan Bosaeus, vd på Nobina Sverige.
Nobina tar fram en helhetslösning för elbussarna. Från koncept, projektledning och laddinfrastruktur till drift, underhåll och trafikledning av de tre linjerna.
– Våra resenärer kan idag välja på ett stort turutbud i Uddevalla stad och resandet har ökat de senaste åren. Kan vi dessutom hjälpa till med att få en bättre stadsmiljö gällande buller och utsläpp, känner vi oss extra stolta. Christer Pettersson, vd på Bivab.
Bivab tar också fram en helhetslösning för elbussarna. Från koncept, projektledning och laddinfrastruktur till drift, underhåll och trafikledning av trafiken på linjen. Västtrafik står för hela kostnaden som uppgår till 1,7 miljoner kronor per år.
Västtrafik har också fått i uppdrag av sin ägare, Västra Götalandsregionen, att påbörja en övergång till elbussar. Just nu utreds även elektrifiering av linje 60 i Göteborg och möjligheten att göra om hållplatsen Eketrägatan i Göteborg till ett elladdningsnav.
Lämna ett svar