Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Viktigt med krishanteringsplan vid bussolyckor

Göran Forssén gav råd till branschen om hur man bör reagera i krissituationer.

Vid bussolyckor är samspelet mellan bussbolaget och beställaren A och O, konstaterade Göran Forssén, Sveriges Bussföretag, på Busstorgets andra dag i Sunne. Lika viktigt är att ha en krishanteringsplan.

Av Paula Isaksson

I mars fick Transportstyrelsen i uppdrag av regeringen att utreda hur säkerheten för busspassagerare kan bli bättre. Bakgrunden är bland annat den svåra olyckan i Sveg i april förra året.

Enligt Göran Forssén, branschutvecklare och ansvarig för säkerhetsfrågor på Sveriges Bussföretag, har bussföretagen klarat av hantera situationen relativt väl vid de olyckor som har inträffat på senare år. Det viktigaste är att ha en krishanteringsplan, menade han när han talade på Busstorget.

– Man behöver ha en plan bland annat för hur man ska kunna ta hand om de anställda. Samspelet mellan bussbolaget och beställaren har också stor betydelse, vem som ska ta hand om till exempel media, konstaterade Göran Forssén.

Transportstyrelsen ska utreda hur många som använder bälte i buss idag och komma med på förslag på vad som behövs för att öka användningen. Utredningen ska slutredovisas senast 1 oktober i år.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)