Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Avtal om spårvägsliknande bussresor i Helsingborg

Johan Ålander, vd för Arriva Arriva Sverige och Linus Eriksson, trafikdirektör, Skånetrafiken tar i hand i ett av de 20 nya väderskydden för HelsingborgsExpressen. Foto: Skånetrafiken.

Skånetrafiken och Arriva Sverige skrev på fredagen ett långsiktigt samarbetsavtal om stadsbusstrafiken i Helsingborg. Arriva vann för några veckor sedan Skånetrafikens upphandling av trafiken. Avtalet innebär bland annat att linje 1 får en ny rakare och snabbare sträckning och prioriterade körfält med den nya eldrivna HelsingborgsExpressen. Linje 1 svarar för cirka 25 procent av bussresorna i Helsingborg.

Den nya stadsbusstrafiken startar i juni 2019 och gäller till och med 2027. Affären omfattar cirka 250 miljoner kronor per år och innebär att Arriva nu får helhetsansvaret för stadsbussresorna i Helsingborg.

– Vi förbereder nu tillsammans med Arriva och Helsingborgs stad för spårvägsliknande resor med HelsingborgsExpressen. Från och med nästa sommar kan Helsingborgarna resa bekvämare, snabbare och kommer dessutom att få tydligare reseinformation med de nya elbussarna på linje 1, säger Linus Eriksson, trafikdirektör vid Skånetrafiken.

Helsingborgsexpressens linjesträckning går mellan Råå och Dalhem via centrum och kommer att ha ändhållplatsladdning på Råå respektive Dalhem. Bussarna kommer att vara specialinredda och även erbjuda soffor och ståytor, ungefär som ”caféhäng”. Tilläggsvärmare för att värma upp bussen vid kall väderlek drivs med HVO.

Som en del i kontraktet kommer Arriva att köpa in 82 nya bussar för hela stadstrafiken varav 13 elbussar som ska drivas med grön el. Ytterligare nyheter är introduktionen av nytt tidtabellsystem.

– Eftersom vi också ansvarar för Pågatågen kommer vi ha ett större perspektiv på resandet ur kundernas synvinkel och sträva efter att förenkla bytet mellan de olika transportslagen, säger Johan Åhlander, vd för Arriva Sverige AB.

Skånetrafiken och Helsingborgs stad har gemensamt beslutat att år 2022 ska 22 miljoner resor göras med kollektivtrafiken inom Helsingborgs stad och att kollektivtrafikens medelhastighet ska vara 22 kilometer i timmen inom staden.

Nu bygger Helsingborg busskörfält och gör plats för 20 nya hållplatser som kommer att anpassas efter HelsingborgsExpressens krav med extra långa väderskydd och påstigning i alla dörrar.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)