Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

FlixBus´ köp av Swebus – mycket ska klarna under hösten

FlixBus´ Sverigekontor ryms i ett enda rum i Stockholm och ser inte ut som andra bussbolagskontor. Foto: Ulo Maasing.

Vita bussar eller gröna? Hur ska linjenätet se ut? Kommer Swebus att finnas kvar som varumärke? Många frågetecken kring hur expressbussföretaget Swebus´ framtid kommer att gestalta sig får sitt svar under hösten. Ännu är föga bestämt. Det förklarar FlixBus Sveriges vd Peter Ahlgren när bussmagasinet.se träffar honom två dagar efter FlixBus´ förvärv av Swebus. Nu är han även vd för Swebus. I början av veckan ska han tillsammans med kollegor från FlixBus resa ut i landet för att möta så många av Swebus´ medarbetare som möjligt för att presentera sig och FlixBus och lyssna på dem arbetar i Swebus.

När det för några dagar sedan blev känt att expressbussjätten FlixBus köper Swebus var det som om en jordbävning hade skakat svensk bussbransch. Och i dess epicenter fanns FlixBus.

Bokstavligt talat. Ty FlixBus´ svenska huvudkontor ligger i Stockholms City, i ett företagshotell med namnet Epicenter. Där bor FlixBus i en miljö som har föga likhet med de många bussbolagskontor, stora eller små, som bussmagasinets redaktör har besökt under åren. Många av företagen i Epicenter är starkt IT-orienterade. De är också vad som på modernt företagsspråk brukar kallas disruptive – bryter mot traditionella arbetssätt inom sina verksamhetsområden, skakar sina branscher, rör om i grytan, ifrågasätter vedertagna ”sanningar” inom sina branscher.

Så även FlixBus. Företagets svenska huvudkontor utgörs av ett enda rum där de idag tolv medarbetarna sitter nära varandra med stora dataskärmar på alla bord. FlixBus är nämligen ett extremt digitaliserat företag som har byggt mycket av sina framgångar i Europa på att ligga före och utnyttja digitaliseringens möjligheter bättre än andra aktörer i expressbussbranschen.

Peter Ahlgren, vd för FlixBus Sverige och för Swebus. Foto: Ulo Maasing.

Digitalt
Vd:n Peter Ahlgren nämner nätverksplanering, digital utveckling och prissättning som några av styrkorna i FlixBus´ affärsmodell, likaså bokningssystem och marknadsföring.

– Vi arbetar väldigt mycket med digital marknadsföring. Du ser aldrig en tidningsannons från FlixBus. Och vi mäter effekterna av allt vi gör. Inget lämnas åt slumpen, säger Peter Ahlgren.

FlixBus förvärv av Swebus har väckt stor uppmärksamhet i branschen. Bild: FlixBus.

Med sina 34 år är han något av en senior i FlixBussammanhang. Genomsnittsåldern på medarbetarna på Stockholmskontoret är nämligen 30 år. Deras bakgrund är företag som Google, Tesla, Spotify och liknande företag. Samtliga har dessutom utlandserfarenhet. Rekrytering pågår av fler medarbetare och en flytt till större lokaler i Stockholm förestår.

Den 30-åriga genomsnittsåldern bland medarbetarna gäller också samtliga cirka 1 100 anställda inom FlixBus globalt. Drygt 200 av dem arbetar med programmering och ett hundratal med marknadsföring.

Tillväxt
FlixBus affärsmodell bygger på att företaget inte äger egna bussar utan arbetar tillsammans i partnerskap med bussföretag. I Sverige är det sedan starten i fjol två företag, Wärnelius Buss i Linköping och Stefans Buss i Göteborg.

– Men mycket snart kommer vi att ha fem svenska busspartners. Men det är ännu inte officiellt vilka de nya företagen är, säger Peter Ahlgren.

Där ingår dock inte Swebus. Där kommer verksamheten tills vidare att fortsätta som vanligt enligt Peter Ahlgren. Han ursäktar sig för att många av de frågor blir obesvarade som väcks av FlixBus´ köp av Swebus.

– Tankarna på en sådan affär har funnits ganska länge, men började ta fart i slutet av förra året. Och den sista tiden gick det mycket fort.

– Vi har ännu inte någon färdig strategi när det gäller Swebus. Nu ska vi först lära känna företaget och medarbetarna. Vi har idag inte ens bestämt oss när det gäller färgen på bussarna, men jag räknar med att mycket kommer att klarna under hösten.

– Klart är att vi vill expandera Swebus nätverk med 25 procent det närmaste året och en ännu kraftigare tillväxt för FlixBus. Just nu jobbar vi nästan dygnet runt och ser bland annat på den trafik som FlixBus kör parallellt med Swebus.

De två partners som FlixBus Sverige har arbetat med sedan starten i fjol blir snart fem. Foto: Ulo Maasing.

FlixBus är vana att växa snabbt. I Tyskland har man sedan starten för drygt fem år sedan erövrat 95 procent av marknaden för långväga busstrafik. En rad konkurrenter med mycket starka ägare har försvunnit. På andra marknader på kontinenten växer FlixBus snabbt och i år har man etablerat sig i USA. 2016 hade FlixBus 30 miljoner resenärer, i fjol 40 miljoner.

– Men vårt mål är inte främst att ta marknad från andra bussföretag utan från bilen. Och att öka bussresandet generellt, att få branschen att växa. Vårt mål är också att fortsätta arbeta tillsammans med Swebus´ samarbetspartners, säger Peter Ahlgren.

Swebus är ingalunda det första exemplet på ett stort företagsförvärv av FlixBus. I fjol köpte man exempelvis det stora polska expressbussföretaget PolskiBus från Stagecoachmagnaten Brian Souter. Innan dess förvärvade man Stagecoach lågprisbolag Megabus.coms verksamhet på kontinenten, inklusive Tyskland.

Förluster
Konkurrensen på den svenska expressbussmarknaden har varit stenhård sedan FlixBus´ entré i Sverige och bidragit till Swebus´ förlust på 36 miljoner det senaste verksamhetsåret. Inte heller FlixBus tjänar ännu några pengar här i landet.

– Det är ingen hemlighet att vi går med förlust. Men det är heller inte uppseendeväckande. Hur många företag är lönsamma redan ett år efter etablering? Det vanliga är att det tar något eller ett par år innan man når lönsamhet. Men globalt är FlixBus lönsamt samtidigt som vi har expanderat väldigt kraftigt och vi kommer att bli lönsamma även här, påpekar Peter Ahlgren.

– Vi räknar även med att kunna vända Swebus´ förlust till vinst inom en snar framtid.

I Tyskland har FlixBus sedan starten för drygt fem år sedan erövrat 95 procent av marknaden för expressbusstrafik. Foto: Ulo Maasing.

Att FlixBus i Sverige ännu inte är lönsamt betyder också att företagets partners bland bussbolagen inte heller tjänar pengar på att köra åt FlixBus.

– Det ligger i själva partnerskapets idé. Är verksamheten lönsam delar man på vinsten, men innan vi nått dit delar vi också på underskottet. FlixBus tar dock den största risken, samtidigt som vi stöttar våra partners finansiellt om det skulle behövas. Men vi räknar med en vändning och lönsamhet mycket snart, säger Peter Ahlgren.

– Vi anser också att partnerskap där man delar på det ekonomiska resultatet är bäst för kvaliteten. Det gör båda parter angelägna om att utveckla kvalitet och kundnöjdhet och gör bussföretagen delaktiga i vår organisation.

Förstår oro
FlixBus entré på den svenska marknaden och köpet av Swebus har väckt många reaktioner i branschen, inte minst bland bussförare. Positiva ibland, men även oroade och starkt negativa reaktioner.

Peter Ahlgren säger sig förstå oron.

– Den är naturlig när människor möter stora förändringar. Det är inget unikt för bussbranschen. Men jag hoppas att vi ska kunna stilla den oro som finns. Folk vet idag väldigt lite om FlixBus. Och för duktiga bussförare finns det alltid arbete.

Han förnekar bestämt att FlixBus skulle dumpa arbetsmarknaden för förare och arbeta med svenska bussbolag som saknar kollektivavtal.

– Det stämmer inte. Vi kräver att våra partners följer lagen och betalar rätt lön. Däremot är det riktigt att vi har utländska förare på internationella linjer som kör in i Skandinavien. Men inte på trafik som körs av svenska eller danska partners.

Likt branschen i övrigt bekymrar sig Peter Ahlgren för den allt mer besvärande bristen på bussförare, inte bara i Sverige utan i stort sett hela Europa.

– Samtidigt hoppas jag att vi kan bidra till att få fler ungdomar och gärna tjejer intresserade av bussföraryrket, inte minst därför att vi är ett annorlunda bussföretag med en verksamhet som erbjuder ambitiösa personer utvecklingsmöjligheter som traditionellt inte finns i bussbranschen.

Och verksamheten ska utvecklas även genom att FlixBus förändrar själva bussresan, upplevelsen ombord på bussen. Exakt vad det innebär vill Peter Ahlgren inte avslöja.

– Men nu är det dags att ändra helhetsupplevelsen av bussresan. Många människor vet inte hur det kan vara att resa med buss idag.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , ,

Categorised in: Nyheter, Reportage

1 kommentar »

  1. ett bra sätt att få folk att undvika buss är att skapa krångel och kostnader, t ex ta betalt för väskor och skidfodral. återstår att se om flixbus förstår detta.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)