Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tiotusen har åkt utan förare i Stockholm

Mer än 10 000 personer har nu rest med de förarlösa bussarna i Kista i norra Stockholm. Foto: Nobina.

Efter tre månader har 10 000 resenärer åkt med förarlös buss i Kista i norra Stockholm. Samtidigt har de två förarlösa bussarna avverkat mer än 2 000 kilometer i Skandinaviens först projekt med självkörande fordon på allmän väg. Syftet med projektet i Kista är att bygga kunskap om hur självkörande fordon kan var en del av utvecklingen av kollektivtrafiken. De bussar som används där är tänkta att vara ett komplement till annan kollektivtrafik, bland annat genom att skapa möjligheter att resa från dörr till dörr.

Projektet invigdes den 24 januari och pågår fram till sommaren.

– De som bor och arbetar i Kista använder bussarna i sin pendling. Men vi har också haft tusentals besökare, både svenska och internationella, som kommit till Kista enbart för att teståka. Det har varit allt från arkitekter och stadsplanerare till fordonsintresserade privatpersoner, säger Peter Hafmar, vd för Nobina Technology.

Forskare från Integrated Transport Research Lab, ITRL, vid Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) gör flera studier kopplade till testprojektet i Kista, för att undersöka om och hur sådana här lösningar kan fungera i större sammanhang. Forskargruppen har bland annat intervjuat drygt 500 personer som bor eller arbetar i Kista om deras inställning till självkörande bussar. Forskarna kommer nu att fortsätta studien för att se om det sker en attitydförändring under testperioden.

– De preliminära resultaten från första intervjuomgången visar att det är omkring 70 procent som är intresserade av att använda en sådan här tjänst som en del av sin pendling, och det är också många som är beredda att betala för den här typen av tjänster, säger ITRLs föreståndare Anna Pernestål Brenden.

Bussarna fungerar enligt Nobina mycket bra i trafik och klarade vinterväglag bättre än förväntat.

– Det som har förorsakat vissa fördröjningar är andra fordon som felparkerats. Står något i vägen gör bussarna precis vad de ska, det vill säga stannar. Vi har också fått en del synpunkter på att bussarna går så långsamt som de gör – men säkerheten kommer först i ett sådant här test. Nu när vi vet hur väl de fungerar i trafik kommer vi att öka hastigheten från 12 till 20 kilometer i timmen, säger Peter Hafmar.

Nästa steg för Nobina är att integrera trafik med förarlösa bussar i ett existerande kollektivtrafiknät.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)