Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Allt i ett från SL i höst: kollektivtrafik, bil, taxi och cykel

Bus, taxi, bil, cykel – allt ingår i UbiGo. Foto: Ulo Maasing.

SL, det vill säga Trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting, lanserar i höst en tjänst där det mesta ingår: resor med kollektivtrafiken, hyrbil, bilpool, taxi och lånecykel. Tjänsten, UbiGo, är naturligtvis appbaserad och gör det möjligt för hushåll att abonnera på en rad transporttjänster, allt efter behov.

Abonnemanget skräddarsys utifrån det individuella hushållets behov. Det kan gälla både korta resor och längre där man kanske behöver en bil. Resandet för alla i hushållet ingår i tjänsten och behoven räknas i dygn för kollektivtrafiken och timmar eller dagar för bil, och får baserat på detta en prislapp.

– Nu får vi chansen att visa vilken nytta en samlad mobilitetstjänst kan göra, för kunderna, för staden och miljön och för våra samarbetspartners som kan nå nya kunder, säger Johan von Porat, Manager UbiGo Stockholm. Foto:UbiGo.

Tjänsten är ett exempel på just mobilitet som tjänst och syftar till att förenkla vardagsresandet.

Det påminner om ett mobilabonnemang, men istället för minuter med prat och gigabyte med surf ingår dygn i kollektivtrafiken, tid på cykel och timmar med bil.

Det som inte används under månaden kan sparas till nästa månad och det går även att lägga till mer om det skulle ta slut på kontot.

Just nu kan hushåll i Stockholm anmäla sitt intresse på UbiGos hemsida för att bli något av de första 200 hushållen att använda tjänsten. Urvalet kommer att göras utifrån var man bor och hur resbehoven ser ut. Projektet kommer sedan utvärderas efter ett halvår i samarbete med EU-projektet Eccentric.

UbiGo Stockholm är ett exempel på en så kallad Mobility as a Service-tjänst. Mobility as a Service kan enklast beskrivas som ett koncept – eller en slags målbild för hur vi kan röra oss friare i framtidens storstäder med hjälp av smarta resetjänster.

De fem tjänster som ingår är: kollektivtrafik (SL), lånecykel (Citybikes), taxi (Cabonline), hyrbil (Hertz) och friflytande bilpool (Drivenow).

– Nu får vi chansen att visa vilken nytta en samlad mobilitetstjänst kan göra, för kunderna, för staden och miljön och för våra samarbetspartners som kan nå nya kunder,  säger Johan von Porat, Manager UbiGo Stockholm.

– Vi betalar ingenting, utan erbjuder vår plattform för att köpa biljetter. Det handlar om att erbjuda något mer till våra resenärer. Vi har även samtal med andra aktörer om digitala lösningar som kommer att presenteras inom kort, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons(M) till lokaltidningen mitti.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)