Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussresenärer får hjälp att slippa trängas

I samband med att Volvos elledbussar nu kör på linje 16 i Göteborg lanserar operatören Transdev en app som ska hjälpa resenärerna att slippa trängas. Foto: Ulo Maasing.

Idag startar trafiken på linje 16EL i Göteborg med Volvos nya eldrivna ledbussar. Trafiken med de två prototypbussarna körs av Transdev som nu lanserar en lösning för bättre resenärsinformation. Lösningen har döpts till Lumitrack och har utvecklats av Transdev och hjälper resenärerna att minska risken för trängsel. Med hjälp av Lumitracks app kan resenären att enkelt och snabbt se hur mycket plats det finns på en viss avgång och anpassa sin resa utifrån bussens beläggning, alltså hur trångt det är ombord. Det hela är en del av ElectriCitysamarbetet i Göteborg.

Den nya appen, Lumitrack, visar hur fullt det är på bussen. Bild: Transdev.

Genom Lumitrack får resenärerna på förhand se om bussen är fullsatt eller om det finns gott om sittplats.

– Vi har tagit fram Lumitrack för att den som reser med linje 16 ska få möjlighet att själv välja vilken buss man vill åka med beroende på hur fullsatt den är. En stor del av dagen går det en buss var 5:e minut på linje 16.

– Ibland kanske man hellre väntar 5 minuter för att få en sittplats än att gå på en buss där man måste stå. Vi ger helt enkelt resenärerna tillgång till information som vi har så att de får välja själva, säger Christian Monstein, Innovationschef Transdev Sverige.

Ett automatiskt passagerarräkningssystem (APC) samlar in data via sensorer och räknar antalet resenärer ombord. Informationen överförs i realtid och ger oss möjlighet att kommunicera den till resenärerna som befinner sig i trafiken. Beläggningsgraden indikeras genom färgerna grön, gult och rött och kan visas i flera olika informationskanaler, som en app, en webbsida, på utsidan av fordon eller på stationer och hållplatser.

Transdev kommer presentera Lumitrack vid hållplatserna Sahlgrenska och Eriksbergstorget och bjuda in resenärer till att bli testanvändare under sommaren och komma med feedback för den fortsatta utvecklingen av lösningen. Dessutom kommer Transdev att organisera flera kundvärdsaktiviteter vid hållplatserna Sahlgrenska, Eriksbergstorget och Lindholmen för att informera resenärerna om den nya tjänsten.

I en vecka har de nya, helelektriska ledbussarna, kört besökare till och från evenemanget Volvo Ocean Race i Frihamnen men från och med måndagen kör de alltså i reguljär trafik på linje 16. Bussarna kör i rusningstrafik mellan Eriksbergstorget och Nordstan och i övrig tid fortsätta från Nordstan till Sahlgrenska sjukhuset.

– Genom att köra helektriska bussar på en linje med många resenärer kan vi ge fler göteborgare ett attraktivt alternativ till den egna bilen. De nya eldrivna bussarna är betydligt tystare än dieselbussar, helt utan avgasutsläpp och utformade för att ge en smidig och bekväm resa, säger Hanna Björk, hållbarhetschef på Västtrafik.

Ledbussprojektet inom ElectriCity drivs av Volvo, Västtrafik, Göteborgs Stad, Göteborg Energi och Transdev. I samarbetet som startade 2013 deltar idag ett 15-tal intressenter.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)