Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Brister i kollektivtrafiken bromsar turismen

Fulla bussar och spårvagnar är ett av problemen för besöksmålen i Stockholm – om det ens finns kollektivtrafik. Foto: Ulo Maasing.

Besöksnäringen i Stockholm bromsas av brister i kollektivtrafiken. Besöksmålen förlorar besökare och tappar intäkter. Köer och långa väntetider i kollektivtrafiken påverkar kvaliteten på besökarnas upplevelse av huvudstaden. Det konstaterar Stockholms Handelskammare i en ny rapport som presenterades på onsdagen.

Man har särskilt studerat fyra exempel när det gäller vad man kallar nöjespendling: Djurgården, konsthallen Artipelag på Värmdö, Tallink Siljas terminal i Värtahamnen samt den stora utställningshallen Magasin 9 i Frihamnen.

Rapporten konstaterar att brister i kollektivtrafiken idag gör att besöksmålen har svårt att nå sin fulla potential.

Lotta Andersson, Stockholms Handelskammare: Stockholm slog i fjol besöksrekord, men kollektivtrafiken hänger inte med. Foto: Ulo Maasing.

– Stockholmsturismen slog förra året nytt rekord. För första gången någonsin hade Stockholm över fjorton miljoner gästnätter. Jämfört med året innan ökade antalet gästnätter med 618 000. Men kollektivtrafiken hänger inte med. Bussar och spårvagnar går fullpackade, köerna och väntetiderna är ibland mycket långa. I en del fall finns inte kollektivtrafik på rimligt avstånd eller med tider som fungerar för besöksnäringens behov, konstaterade Lotta Andersson, projektledare på Stockholms Handelskammare, när rapporten presenterades.

– Samtidigt är besöksnäringen den end exportnäring som ger momsintäkter till staten, förutom avsevärda skatteintäkter till både kommunen och landstinget.

– Kollektivtrafiken bör ligga steget före. Vi måste underlätta för besökarna. Det vi kallar nöjespendling måste vara enkelt och smidigt, framhöll Lotta Andersson.

Hyr egna bussar
Flera deltagare kunde vittna om vad brister i kollektivtrafiken för med sig för deras verksamhet. Riitta Östberg, vd för Artipelag berättade om hur konsthallen måste chartra egna bussar för att besökare ska kunna ta sig till anläggningen. Likaså har man egna personaltaxi för sina medarbetare, eftersom tiderna för den befintliga kollektivtrafiken inte fungerar för de anställda.

– Vi har tre bussar som kör besökare och som vi måste hyra själva. Ibland har vi haft sex bussar som har gått i skytteltrafik. Det är dyrt, och många hittar dem inte eftersom de inte finns inne i SL:s reseplanerare, sa Riitta Östberg.

– Artipelag har tvingats att inte ha kvällsöppet på restaurangen och intäktsmässigt ger det ett bortfall på mellan 40 000 och 50 000 kronor för varje kväll. Med bättre kollektivtrafik skulle besöksmålet kunna växa, sa Lotta Andersson.

Största destinationen
På Djurgården finns flera av Skandinaviens största attraktioner och totalt är Djurgården Skandinaviens största attraktion.

– Besökarna kommer trots bristerna i kollektivtrafiken, konstaterade Lotta Andersson.

Camilla Zedendahl, vd Kungliga Djurgårdens Intressenter, gladdes åt att såväl Wasavarvet som Skansen slog nya besöksrekord i fjol. Wasa ökade exempelvis med elva procent.

– Vi klarar att ta emot fler besökare. Men de måste också kunna ta sig till och från oss. Där räcker inte kollektivtrafiken eller infrastrukturen till.

Tallink Silja vittnade om hur deras 4,5 miljoner ankommande resenärer (dubbelt så många som Bromma flygplats) måste ta sig med bagage 500 – 1000 meter för att kunna resa med kollektivtrafik, och Magasin 9 berättade om hur man tvingats avkorta utställningar därför att besökarna fann det svårt att ta sig fram.

Oppositionslandstingsrådet Talla Alkurdi(S) och trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons(M) är eniga om att ett branschråd för besöksnäringen behövs. Foto: Ulo Maasing.

Politiker
På plats fanns också de två tyngsta trafikpolitikerna i Stockholms läns landsting, trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons(M) och oppositionslandstingsrådet Talla Alkurdi(S).

De båda var eniga om att mer samverkan behövs mellan olika intressenter och Kristoffer Tamsons lovade att skapa ett branschråd för besöksnäringen om alliansen vinner valet.

– Glädjande. Det har vi redan föreslagit. Det är bra att vi har en blocköverskridande syn på frågan, kommenterade Talla Alkurdi.

Kristoffer Tamsons konstaterade att kollektivtrafiken har en hel del utmaningar.

– Just nu är 24 av 28 busslinjer i innerstan omlagda. Men det kommer att bli enklare för besökare nästa år när man kan betala på bussen eller i spärren med sitt kontaktlösa bankkort. Det måste också bli möjligt att hitta kommersiell trafik i SL:s reseplanerare.

– Vi måste också akta oss för att den samhällsfinansierade kollektivtrafiken slår undan förutsättningarna för aktörer som vill köra kommersiell trafik, varnade Kristoffer Tamsons.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

1 kommentar »

  1. Allt hänger ihop! Om man stänger av en fil på Söderleden märks det i hela innerstan. Reparerar man dessutom på flera ställen blir det extra trångt, inte minst för bussarna. Blockerar man även genomfarterna på ett antal platser, som Daniel Helldén (MP) vill, blir det elände för alla. Gör man till råga på allt trottoarserveringar på Klarabergsgatan och Vasagatan – de enda tillfarterna till Centralen, knutpunkten för tåg och flygbussar – hindrar man utryckningsfordon och riskerar liv och egendom. Fast man kanske värvar några miljöpartister, eller hur Helldén.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)