Volvo Bussar premiärvisade på torsdagen sin batteridrivna ledbuss i Göteborg. Det handlar om två prototyper som ska sättas i trafik inom ramen för det framgångsrika ElectriCityprojektet där Volvo samverkar med forskare, näringsliv och samhället om att utveckla eldriven busstrafik. Bussarna ska trafikera en del av linje 16 i Göteborg och har en kapacitet på upp till 135 passagerare. Det är mer än de dubbelledbussar som idag trafikerar linjen.
Kapacitetsöknkingen har Volvo fått fram genom att öka utrymmet för stående passagerare.
– Med de två första helt eldrivna ledbussarna tar vi ännu ett viktigt steg mot en tystare och utsläppsfri kollektivtrafik i Göteborg och Västsverige. Vi hoppas att så många göteborgare och besökare som möjligt ska passa på att uppleva framtidens bussresande, säger Ulrika Frick, (MP), ordförande i Västra Götalandsregionens kollektivtrafiknämnd.
Utöver eldriften har båda ledbussarna en rad tekniska och designmässiga lösningar som ska göra resan enklare och bekvämare för resenärerna. Bussarna är bland annat utrustade med fyra dubbeldörrar, stora fria golvytor och ergonomiskt utformade ledstänger, handtag och ryggstöd för stående passagerare. Syftet är att ett stort antal passagerare snabbt och smidigt ska kunna kliva på och av vid varje stopp, samtidigt som resan ska bli så behaglig som möjligt.
Ombord finns gratis wifi, möjlighet att ladda mobilen och infoskärmar som visar trafikinformation.
Bussarna sätts i trafik i samband med att havskappseglingen Volvo Ocean Race kommer till Göteborg i mitten av juni. Först ska de gå i särskild trafik i samband med tävlingen och från den 25 juni ska de börja trafikera linje 16.
Under Volvo Ocean Race 14–21 juni kommer bussarna att gå mellan Nordstan och Frihamnen. Från den 25 juni kommer de att testas på linje EL16, som är en del av Västtrafiks linje 16. Morgon och kväll går de mellan Eriksbergstorget och Nordstan. Dagtid går de även mellan och Eriksbergstorget och Sahlgrenska. Längs linjen kommer två nya hållplatser att byggas och två befintliga hållplatser vid Eriksbergstorget och Lindholmen får nya väderskydd. Eftersom de eldrivna ledbussarna är prototyper, kommer de att gå utanför ordinarie tidtabell.
Bussarna depåladdas nattetid och körs sedan utan att behöva laddas under den mest intensiva trafiktiden. Mellan trafiktopparna snabbladdas fordonen vid ändhållplatserna i likhet med del elbussar som sedan några år trafikerar linje 55 i Göteborg.
Enligt vad Volvochefen Håkan Agnevall uppgav på torsdagen ska de nya, eldrivna ledbussarna sättas i serieproduktion om något år. Andra busstillverkare, bland dem Solaris och VDL har redan batteridrivna elbussar ute på marknaden.
Samarbetspartners inom ElectriCity är Volvokoncernen, Västra Götalandsregionen, Västtrafik, Göteborgs Stad, Chalmers tekniska högskola, Energimyndigheten, Johanneberg Science Park, Lindholmen Science Park, Göteborg Energi, Ericsson, Älvstranden Utveckling, Keolis, Akademiska Hus och Chalmersfastigheter.
Lämna ett svar