Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Mer buss i väst

Västtrafik utökar busstrafiken till nästa år. Foto: Thomas Harrysson.

Nya busslinjer och utökad trafik för 28 miljoner kronor. Det inför Västtrafik nästa år, men redan i december startar den nya och utökade trafiken. Bakgrunden är att antalet resenärer som reser med Västtrafik ökar. Hittills i år har resandet ökat med fem procent. Det motsvarar cirka 6,5 miljoner fler resor under perioden januari – maj jämfört med samma period förra året.

Flera av trafikförändringarna görs för att korta restider och erbjuda bättre resmöjligheter under kvällar och helger. Den nya trafiken börjar köra den 9 december.

I Göteborg utökas trafiken med två nya linjer, linje 69 som går mellan Gamlestaden och Östra sjukhuset, samt linje 142 som kommer att köra ett par turer varje dag mellan Backa och Volvo i Torslanda. Det blir även tätare turer på många linjer, bland annat på busslinjerna 25, 84, 95 och 99 samt spårvagnslinje 3 på grund av att linjerna är populära och har många resenärer.

I Kungälv, Alingsås och Skara förändras kollektivtrafiken. Där görs linjenätet om helt, för att bättre passa resenärernas behov. I Kungälv blir det snabbare resor och fler hållplatser, samt en ny linje mellan Kungälv och Volvo Torslanda. I Alingsås görs trafiken om för att passa tågens tider bättre och minska bytestiderna. I Skara utökas kollektivtrafiken med nya hållplatser och en ny linje, linje 2.

Tågtrafiken utökas med längre tåg med plats för fler ombord och fler avgångar. Alingsåspendeln, Skövde-Göteborg och Varberg-Göteborg är några av tågsträckorna som får fler avgångar.

En annan nyhet är den nya elfärjan som sätts in på linje 286 Älvsnabbare mellan Stenpiren och Lindholmen. Då får linjen 10 avgångar per timme, jämfört med åtta som idag.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

  1. Jag tycker ska vara mer buss på helger i hova

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)