Nästan alla resenärer som har provat den första självkörande bussen i Göteborg är nöjd, tycker den är säker och nyttig. Det visar en undersökning som har gjorts efter det första försöket på Chalmersområdet i Göteborg. Den delen av försöket är nu avslutat.
I drygt fyra veckor, i maj och början av juni, har den självkörande bussen trafikerat en drygt kilometerlång sträcka runt Chalmers-området Johanneberg. Samtidigt har det bedrivits forskning kring användarbeteenden som ska användas i bedömningen av potentialen hos självkörande fordon och tekniken kring denna.
Intervjuer har genomförts både före och efter att människor använt sig av den eldrivna bussen. De visar att det fanns stora förhoppningar på den nya bussen – och att den bilden förstärktes efter att de hade provat själva.
Före försöket trodde cirka 82 procent att bussen skulle vara användbar eller ganska användbar. Efter försöket ökade andelen till drygt 92 procent.
– Trots bussens medvetna begränsningar – hur fort och hur komplicerade rutter den kan köra – visar resultaten att den upplevs möta riktiga behov, säger Birger Löfgren., projektledare vid RISE Viktoria.
Före försöket förväntade sig drygt 83 procent att tjänsten skulle vara trygg eller ganska trygg. Efter försöket är bilden en annan: nästan alla, drygt 96 procent, upplevde tjänsten som trygg eller ganska trygg.
Innan försöket trodde cirka 80 procent att tjänsten skulle vara säker eller ganska säker. Efter försöket uppgav drygt 91 procent att de kände sig säkra eller ganska säkra.
Över 100 personer per dag har åkt med bussen. Anne Rosa Simonsen, kommunikationschef hos bussoperatören, danska Autonomous Mobility, är nöjd med försöket:
– Det har varit intressant och spännande att köra i ett område med så många plötsliga utmaningar kring bland annat vägarbeten, bostäder, bilar, cyklar och fotgängare, säger hon. Och vi kan konstatera att bussen kunnat hantera de många varierade situationerna.
Projektet med den självkörande busstekniken i Göteborg är det andra i sitt slag i Skandinavien. Det kommer att fortsätta i höst och flytta över Göta älv till Lindholmen Science Park. Dessutom kommer försöket på Chalmers-området i Johanneberg att återstartas.
– Efter sommaren kommer vi att testa hur bussarna kan möjliggöra ny stadsplanering, säger Birger Löfgren. Vi utökar försöken från ett till två fordon, för att se hur de kan stimulera minskad biltrafik från stadens tätare stadsdelar.
Bakom denna satsning ligger ett partnerskap mellan femton organisationer och företag med anknytning till mobilitet, stadsplanering och transporter.
Projektet är en del av regeringens samverkansprogram ”Nästa generations resor och transporter” och finansieras till delar av Vinnova genom Drive Sweden.
Lämna ett svar